Den nye elektriske ferja ligg klar for første påstiging
Foto: Anders Martin Helle / NRK

Elektriske ferjer

Oppsummert

Norge har i dag tre elektriske ferjesamband på Vestlandet, men Enova støtter planlegging av 30 nye elektriske ferjesamband i Hordaland, Trøndelag, Troms og Møre og Romsdal. Til sammen er det satt av 638 millioner kroner til disse 30 prosjektene.

  • Dobler antall elektriske bilferger

    Antallet elektriske bilferger vil nær doble seg i løpet av 2021, skriver Energi og Klima. Det er i overkant av 30 elferger i drift i Norge og nesten 30 til er ventet i år. I Troms er det planlagt to strekninger med elektriske bilferger etter 2021.

  • Varsler tøffere klimakrav til sjøs

    Regjeringen vil innføre lav- og nullutslippskriterier i nye anbud for fergesamband, der det ligger til rette for det, i løpet av 2023. De samme kravene vil gjelde for hurtigbåter i løpet av 2025, fremkommer det i en ny stortingsmelding.

  • Skal utrede elferje på Mjøsa

    Fylkeskommunen får 2,1 millioner kroner av Miljødirektoratet til et forprosjekt for en eventuell elektrisk rutebåt på Mjøsa. Beløpet skal brukes til å undersøke hva som trengs av kaianlegg og tekniske installasjoner til en slik båt.

  • Ny støtteordning for båtbatterier

    Statsminister Erna Solberg (H) lanserte tirsdag en ny støtteordning der bedrifter kan få økonomisk støtte for å installere batteri og landstrømsystem i fartøy. Ordningen gjelder bedrifter innen fiskeri, havbruk og offshore.

  • Skal bygge elferje i Ølen

    Norled skal bygge den nye helelektriske Ryfylkeferja på Westcon Yard i Ølen. Norled synes det er veldig gledelig at denne ferjen kan bygges i Norge. Ryfylkeferja er utstyrt slik at den ikke må lade i løpet av dagen. Ferja skal være i drift i 2022.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no