Hopp til innhold
Drosjekø
Foto: Hans Erik Weiby / NRK

Drosjenæringa

Oppsummert

Regjeringa si drosjereform skal sikre auka konkurranse og betre tilbod til reisande. Sidan reforma vart innført i november 2020, er det registrert fleire tusen nye drosjeløyve her i landet.

  • Taxiforbundet truer kommunen med søksmål

    Norges Taxiforbund truer med å gå til søksmål mot Oslo kommune. Det skriver Dagens Næringsliv.

    Bakgrunnen er at alle drosjer i Oslo skal være utslippsfrie fra 1.november. Om Oslo kommune holder fast på dette kravet skal forbundet ta rettslige skritt, ifølge avisen.

    – Det er allerede i dag kamp om ladeplassene. Med langt flere elbiler til å dele på den lille ladeinfrastrukturen som finnes, blir køene enda mye lengre, sier Anne Karlsen Hove, fylkesleder i Norges Taxiforbund i Oslo til DN.

    Taxiforbundet varsler om enorme køer ved ladestasjonene i Oslo dersom kravet ikke utsettes.

  • Halvparten av taxiene i Oslo kan forsvinne

    Regjeringen har innført et krav om at alle taxisjåfører må stille garanti fra bank eller forsikringsselskap på 57 000 kroner for å få løyve, såkalt løyvegaranti. Stortinget vil også gjeninnføre plikten om at taxisjåfører må være tilknyttet en drosjesentral. Sentralene må da sette takstene for samtlige løyver under seg, slik at taxiprisene blir mer forutsigbare.

  • Oslo kommune bidrar til flere hurtigladere for taxier

    Oslo kommune vil ta halvparten av regningen for etablering av nye hurtigladere for taxier.

    Tilskuddsordningen som varer ut året er for private aktører som energistasjoner og taxisentraler.

    Fra første november skal alle drosjer i hovedstaden være utslippsfrie.

    Bystyret sa senest i januar nei til å utsette dette kravet.

    Og drosjenæringen har alltid ment at det er for få hurtigladere i byen, sier Anne Karlsen Hove, fylkesleder i Norges taxiforbund.

    – Jeg håper at det betyr at det går fortgang i saken. At det blir etablert flere ladere rundt omkring, sånn at vi ikke bare har alle laderne på ett sted, men at vi har det rundt omkring.

    Miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea fra Venstre, sier de har hørt på taxinæringens bekymringer om at det er for få hurtigladere i byen.

    – Derfor er jeg kjempeglad for at vi nå finner en løsning som taxinæringen kan bruke for å få flere ladepunkter, og det er jo akkurat det som de har etterspurt.

    Elbilladere
    Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK
  • Vy svartelister enda et taxiselskap

    Mistanke om juks med fakturaer gjør at togselskapet Vy har utestengt enda et taxiselskap.

    I januar svartelistet Vy Sentrum Taxi fordi selskapet hadde levert det togselskapet beskrev som mistenkelig høye refusjonskrav, skrev Dagens Næringsliv.

    Nå er også drosjeselskapet Skyway Taxi utelatt fra å kjøre på oppdrag fra Vy, skriver avisen.

    Skyway Taxis eier Khumram Shehzad sier til DN at han ikke har noen kommentar til saken.

    (NTB)

  • Bystyre-nei til å utsette eltaxi-krav

    Oslo bystyre sier i dag nei til å utsette kravet om at alle drosjer i byen må være utslippsfrie innen 1. november i år.

    Trolig støtter bare Rødt og Fremskrittspartiet forslaget til den uavhengige representanten Lars Petter Solås.

    Det går ut på at alle nye drosjer etter 1. november må være utslippsfrie, men at bensin- og dieseldrosjer som fins i dag kan fortsette å kjøre fram til 1. oktober 2027.

    Det er samme dato som drosjene i Akershus må være utslippsfrie.

    Solås sier at en slik trinnvis innføring gjør at alle drosjer vil være utslippsfrie i god tid før Oslo skal være nullutslippsby i 2030.

    – Forslaget mitt går ut på å innføre nullutslippskravet på en måte som ikke spenner bein på taxibransjen og de som er avhengig av den som taxikunder, sier han.

    Både gammelt og nytt byråd har påpekt at nullutslippskravet har vært kjent lenge.

    Ifølge taxibransjen hjelper det lite så lenge gode nok muligheter til å lade bilene ikke er på plass.

    Lars Petter Solås sier at særlig denne vinteren har vist at elektriske kjøretøy ikke er så klare teknologisk som man hadde håpet på.

    - Men det viktigste for taxibransjen er at ladeinfrastrukturen overhodet ikke er klar. At det skal komme flere hundre nye ladere før 1. november i år, er helt urealistisk, sier Solås.

    Oslo 20240124. En taxi kjører i gamlebyen i Oslo. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
    Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no