Faren for at forskipet av John R. skal synke i Veggefjorden i Karlsøy ansees ikke lenger for overhengende.
Etter at det igår ble satt igang lensing av vraket, har denne delen av skipet stabilisert seg, sier beredskapsrådgiver John Robin Nilsen i Sjøfartsdirektoratet.
Bellona kritisk
Rune Haaland i miljøorganisasjonen Bellona er svært kritisk til handteringa av John R.-vraket.
- Den løsninga Statens forurensningstilsyn antyder om å la naturen selv bryte ned vraket og oljen, er den som er verrst for natur og miljø, mener Haaland. Bellona-lederen tror et slikt valg er basert på å foretrekke den billigste løsninga.
Opptil 200 tonn olje kan havne i havet
Oljen som befinner seg i akterenden det greskeide skipet John R kommer til å havne i sjøen. Dette er den foreløpige konklusjonen til SFT og Sjøfartsdirektoratet. I dag vil det trolig bli beslutta å la vraket bli liggende inntil det synker av seg selv. Deretter vil man prøve å begrense oljeskadene.
Vil ikke antenne oljen ombord
SFT har bestemt seg for ikke å antenne oljen i akterskipet til John R, fordi det er en for risikabel operasjon. Det ligger fortsatt mellom 50 og 200 tonn olje igjen i maskinrommet. Det er ikke aktuelt å sette folk ombord i vraket.
Kjemikalier på oljen
I løpet av dagen blir det avgjort om det skal tilsettes kjemikalier som løser opp oljen om bord.
I samråd med Sjøfartsdirektoratet vurderer SFT om det er mulig å benytte såkalt dispergeringsmiddel på oljen. Slike midler kan løse opp den gjenværende oljen i vannmassene.