Av
Lars Egil Mogård og
Siv Helberg
Mandag skulle Nord-Norges største og viktigste næringslivsfusjon inngås. De to rederikonsernene skulle slås seg sammen til Hurtigruten Group.
I Troms Fylkes Dampskipselskap gikk 99,9 prosent av de frammøtte aksjonærer inn for en fusjon. I OVDS stemte alle frammøtte for en fusjon med TFDS.
Strek i regninga
Men sånn ble det ikke. For Konkurransetilsynet har bedt om en redegjørelse om sammenslåinga mellom de to rederiene.
Hensikten er å få vurdert hva slags betydning en sammenslåing vil få for konkurransen i det norske markedet.
Kravet betyr at fusjonsarbeidet blir to måneder forsinket. Men påtroppende styreleder i det nye selskapet, Ole Lund, tror ikke dette vil velte fusjonen.
Flere opplysninger
Konkurransetilsynet har mottatt en vanlig melding om fusjonen. Men avdelingsdirektør Eivind Kloster Jensen sier de føler at de trenger flere og grundigere opplysninger.
Dette er informasjon som handler om markedene som berøres av sammenslåinga, konkurrenter og markedsandeler. - Vi mener vi ikke har tilstrekkelige opplysninger til å kunne konkludere i saken, sier Kloster.
Ifølge Konkurransetilsynet er ikke situasjonen uproblematisk. - Nå skal vi skal ha en dialog med selskapene, men om dette kan velte fusjonen kan jeg ikke svare på, sier Kloster. - Til det har jeg ikke nok opplysninger, sier han til NRK.