skilleVæret enkelskilleHør siste Tromsnyttskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Troms Sist oppdatert 14:31
 

TFDS snart historie

Den siste generalforsamling i TFDS ble avviklet 19. desember. Snart er TFDS historie.

Publisert 12.12.2005 14:31. Oppdatert 22.12.2005 11:05.
SE OGSÅ:
ALT OM:
Av Lars Egil Mogård

Aksjonærene i TFDS har vedtatt å oppløse selskapet. Dermed er en 139 årig samferdselseshistorie i Troms snart over.

På ekstraordinære generalforsamlinger i TFDS og OVDS mandag den 19. desember, ble det vedtatt å slå sammen selskapene, og etablere Hurtigruten Group ASA.

Etter den opprinnelige planen skulle fusjonen skje fra 20. februar 2006. Men Konkurransetilsynet har bedt om mer grundig informasjon om hva en fusjon vil bety for markedet og for konkurransen i Norge.

Kravet betyr at fusjonen blir utsatt med minst to måneder - dersom Konkurransetilsynet ikke sier nei. - Men jeg kan ikke i min villeste fanatasi tro at Konkurransetilsynet vil velte fusjonen, sier Ole Lund, styreleder i TFDS.

Viktig selskap

TFDS har vært et viktig selskap i Troms.

Den 15. juni 1867 startet alvoret. D/S «Tromsø» ble satt i fart mellom Hinnøya i sør og Alteidet i nord. Dette var starten på en travel samferdselsepoke, som kulminerte i første halvdel av 1960-tallet, skriver TFDS på sin hjemmeside.

Lokaltrafikken kom mer og mer i skyggen av veiutbyggingen på 50- og 60-tallet, men i 1964 proklamerte selskapets ledelse at man var på vei inn i en ny epoke.

Til nå hadde alt gått på langs av fjorder og sund, nå skulle en seile på tvers. 1. januar 1966 gikk bilferja «Trondenes» sin første tur mellom Harstad og Sør-Rollnes.

En ny milepæl ble nådd i 1975. I januar måned ble «Fjordkongen» introdusert, som fylkets første hurtiggående katamaran (25 knop).

Kjøpte fire hurtigruter

Fredag 26. januar 1979 vil for all ettertid ha sitt spesielle avsnitt i norsk samferdsel. Det var dagen da TFDS kjøpte Bergenske Dampskibsselskaps fire hurtigruteskip for NOK 32 millioner. Kyst-Norge var i sjokk. Kystens nasjonalhelligdom, Hurtigruten, hadde over natten flyttet tyngdepunktet fra sør til nord. Alt i regi av daværende styreformann i TFDS, Johs Giæver senior.

Den 4. desember 1982 var det klart for det første, store, generasjonsskifte i Hurtigruten. Det første nybygget innen hurtigruten, MS «Midnatsol», markerte overgangen fra de tradisjonelle skipene, til nye linjer og dimensjoner.

Nasjonal stortransportør

Fra 1984 kom TFDS for alvor inn i godsbefraktning på kysten, gjennom eierandeler i samseilingen Nord-Poolen (senere Nor-Cargo). I løpet av kort tid ble TFDS nasjonal stortransportør både på sjø og land.

I 1984 kom også TFDS for alvor inn i offshorenæringen. Da var kontrakten med Statoil klar, og bygging av AHTS-skipet «Troms Skarven» for datterselskapet KS TFDS
Kombiship AS tok til.

Nye hurtigruter

TFDS var i front med ny giv innen hurtigruteflåten, og våren 1993 fikk skipene nok en dimensjon. Med MS «Kong Harald» startet en oppgradering av hurtigrutene som var større enn oppbyggingen etter krigen.

I perioden 1993-96 kontraherte TFDS Hurtigruteskipene MS «Kong Harald», MS «Nordlys» og MS «Polarlys», og investerte dermed ca. NOK 1.300 mill. i Hurtigruten.

I 2002-2003 ble ytterligere to hurtigruteskip, MS "Trollfjord" og MS "Midnatsol", levert og satt i trafikk.

Endret selskap

Selskapsmessig endret TFDS-gruppen karakter i 2003. Året før ble det i ekstraordinær generalforsamling vedtatt å iverksette fusjon med OVDS, men styret avslutter senere forhandlingene.

Bergens-baserte Fjord Line AS kjøpes opp og blir datterselskap i TFDS-gruppen som introduseres på børs i mai 2003. Året etter selges både offshorevirksomheten og godsterminalvirksomheten i Troms, Finnmark og Svalbard. TFDS
blir igjen en ren kollektivtransport- og reiselivsaktør, også til lands gjennom oppkjøp av aksjemajoritet i AS TIRB.

Etter fiaskoen med forsøket på en fusjon med OVDS for noen år siden, er det kommet inn nye personer i både ledelse og styrene i de to selskapene. Og forhandlingene
denne gang har gått svært greit.

TFDS klarte å kvitte seg med Fjordline, etter å ha tapt nesten 200 millioner kroner på fergeselskapet. TFDS strir med økonomien.

Bytteforholdet mellom OVDS og TFDS er 58/42. Ole Lund fra TFDS blir ny styreleder i det fusjonerte selskapet, mens Jan Kildahl fra OVDS blir ny administrerende direktør
i Hurtigruten Group ASA. Hovedkontoret blir i Narvik.

Historikk

1866 Tromsø Amts Dampskibsselskab etablert.

1867 Første skip, DS «Tromsø», levert og satt i drift.

1875 Selskapets andre skip, DS «Senjen» levert og satt i drift.

1913 Første motorskip MS «Lavangen».

1922 Tromsø Amts Dampskibsselskab forandret navn til Troms Fylkes Dampskibsselskap.

1934 Oppstart sommerrute Tromsø - Svalbard med MS «Lyngen».

1940 DS «Bjarkøy» senket i Gratangen etter bombing.

1964 TFDS går inn i hotelldrift på Svalbard.

1965 Oppstart fergedrift med MS «Børingen» i Dyrøysundet.

1966 Siste dampskip DS «Malangen» ut av ordinær drift.

1967 Siste sesong med sommertrafikk på Svalbard i egen regi.

1975 TFDS etablerer første hurtigbåtrute, og MS «Fjordkongen» ble introdusert, som fylkets første hurtiggående katamaran (25 knop).

1979 Selskapet kjøper 4 hurtigruteskip fra Det Bergenske Dampskibsselskap AS.

1982 1. generasjonsskifte i Hurtigruten, første nybygget for TFDS i Hurtigruten - MS «Midnatsol».

1984 Kjøp av Nordlandslinjen's andel i Nord-Poolen (senere Nor-Cargo). TFDS går inn i markedet for offshoreskip gjennom bygging av MS «Troms Skarven».

1986 Offshorevirksomheten styrkes ved driftsansvar for MS «Troms Tjeld».

1988 Overtagelse av godstransportdivisjonen fra Kosmos - Det Bergenske Dampskibsselskab. Overtagelse av Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab med to hurtigruteskip.

1989 Selskapet kommer med i tankvirksomhet med den nybygde kysttankeren MT «Trollskald».

1992 Kjøp av reisebyrå og hotellvirksomhet på Svalbard (Spitsbergen Travel).

1993 Levering av det første nye hurtigruteskipet, MS «Kong Harald».

1994 Levering av det andre nye hurtigruteskipet, MS «Nordlys». Etablering av ny sommerrute mellom Tromsø og Svalbard med MS «Nordstjernen».

1996 Levering av det tredje nye hurtigruteskipet, MS «Polarlys».

1999 Selskapet omdannet til allmennaksjeselskap (ASA).

2000 Med kontrahering av to hurtigruteskip er hele hurtigruteflåten på fem skip fornyet.

2001 TFDS inngår avtale om fusjon med OVDS 18. desember.

2002 Vedtak i ekstraordinær generalforsamling 8. mars om fusjon mellom TFDS og OVDS. Vedtak i styret i TFDS i juni at fusjonsplan mellom TFDS og OVDS ikke skal
gjennomføres. Hurtigruteskipet MS «Trollfjord» leveres i mai 2002. TFDS innleder fisjonsforhandlinger med Bergen Nordhordland Rutelag AS.

2003 Fjord Line AS blir datterselskap i TFDS-gruppen. Hurtigruteskipet MS «Midnatsol» leveres i mars. TFDS noteres på Oslo Børs 7. mai.

2004 Salg av offshorevirksomheten i TFDS Offshore AS. TFDS blir aksjemajoritetseier i AS TIRB. Salg av godsterminalvirksomhet i Troms, Finnmark og Svalbard. Inngår avtale med Samferdselsdepartementet for transporttjenester Bergen - Kirkenes for perioden 2005-2012

Siste saker:
Flere saker: ALT OM TFDS
Siste saker:

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no