Det nye sammenslåtte hurtigruteselskapet satser på å bli blant de største innen polar turisme. I vintersesongen vil store hurtigruteskip tas ut av trafikk langs kysten.
SE OGSÅ: |
|
|
ALT OM: |
|
Svalbard, Chile/Antarktis og Grønland skal være den nye hovedarenaen for hurtigrutene. Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskap (OVDS) har de siste årene satt en hurtigrute inn i Antarktis. Fra 2007 skal de etablere seg på Grønland.
– Sexy
– Dette er den mest sexy delen av det nye selskapet. Innenfor det vi kaller polar eksplorerturisme skal vi utvikle oss til å bli ett av verdens ledende selskaper, sier påtroppende administrerende direktør Jan Kildal.
Han ønsker å utnytte konkurransefortrinnet med små, luksuriøse båter som settes inn i disse områdene i konkurranse med større cruiseskip i et godt betalende eksklusivt turistmarked.
– Når vi kombinerer dette med å benytte de samme båtene i Norge i høysesongen, skal vi kunne tjene gode penger i framtida, sier Kildal.
Vinterunderskudd
Denne satsingen på opplevelsesturisme i polare strøk skal være med på å rette opp ett av hovedproblemene som både TFDS og OVDS har slitt med: store underskudd på hurtigrutedriften i vintersesongen.
– De siste årene har begge selskapene gått med 270 millioner kroner i underskudd på vinteren, inkludert de statlige tilskuddene. Dette må vi rette opp, sa Kildal da selskapene presenterte fusjonsplanene for OVDS og TFDS på en pressekonferanse i Bodø tirsdag.
Rasler med utflagging
Både Kildal og den påtroppende styreformannen Ole Lund understreker at det nye selskapet vil overholde forpliktelsene om helårsdrift som ligger i avtalen med staten. Men de varsler også hardt press overfor regjeringen for å få endret rammebetingelsene for hurtigrutedriften.
Riset bak speilet er trussel om utflagging av hurtigruteskipene som selskapene selv omtaler som: «Et lite stykke Norge, en nasjonaleiendom og en internasjonal merkevare..»
– Vi ønsker primært ikke å flagge ut båtene. Men hurtigrutene opererer i et konkurranseutsatt marked. Den nye regjeringen har i Soria Moria-erklæringen gitt oppløftende signaler. Vi må innlede en dialog om rammebetingelser der vi vil gå inn i samtalene med forventninger om nettolønn for mannskapene. Hvis ikke dette lykkes, må vi være villige til å diskutere andre tiltak, inkludert utflagging av flåten, sier Ole Lund. (©NTB)