skilleVæret enkelskilleHør siste Tromsnyttskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Troms Sist oppdatert 14:31
 

Det blir ingen fusjon

Styrene i TFDS og OVDS vedtok onsdag å ikke gjennomføre fusjonen mellom de to selskapene. I følge selskapene er årsaken brevet fra ESA om tilskuddspengene.

Publisert 12.06.2002 19:18. Oppdatert 13.06.2002 08:23.
LYD OG VIDEO  Lyd Video
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
I brevet fra ESA går det fram at alle kostnadsbesparelsene som oppnås som følge av fusjonen skal trekkes fra pengene som selskapene i dag får fra det offentlige. Styreformann i TFDS, Steinar Hansen, sier ESA*s krav rokket med vesentlige forutsetninger for en fusjon. Det var ønsket om stordriftsfordeler og såkalt synergieffekter som var ett av utgangspunktet for at de to selskapene ønsker å slå seg sammen.

I pressemeldingen framgår det også at de siste ukenes uro omkring fusjonen i stor grad har vanskeliggjort prosessen. Dermed er alle planene om å slå sammen de to selskapene skrinlagt.

Betydelig uro

- Dette og de siste ukers uro rundt fusjonsprosessen innebærer at selskapene ser det vanskelig å hente ut de synergier og stordriftsfordeler som var en viktig begrunnelse for fusjonen, sier OVDS-lederne i pressemeldingen.

Det var en forutsetning for fusjonen at Hurtigruteavtalen ikke skulle bli endret til ulempe for det sammenslåtte selskapet Nord-Norges DAmpskipsselskap (NNDS) etter fusjonen. Men ESAs beslutning innebærer at kostnadsbesparelser som gjelder offentlige tjenestekjøp under Hurtigruteavtalen ikke kommer NNDS til gode, men fører til avkortede utbetalinger fra staten.

Ville blitt nytt storkonsern

- Styrene i OVDS, TFDS og NNDS har vurdert situasjonen etter at brevet fra ESA 7. juni er mottatt. Styrene har i fellesskap konkludert med at det foreligger en situasjon der Hurtigruteavtalen med overveiende sannsynlighet vil kreves endret til ulempe for NNDS. Selskapene finner det derfor utilrådelig å gå videre med fusjonsprosessen, går det fram av meldingen.

En fusjon av rederiene under navnet Nord-Norges Dampskipsselskap ville ført til et konsern med 3500 ansatte og fått en årlig omsetning på rundt 7 milliarder kroner. Selskapet ville disponert nesten 100 fartøyer, blant dem alle de 11 hurtigrutene, samt flere busselskaper, reisebyråer og hoteller.

Siste saker:

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no