I brevet fra ESA går det fram at alle kostnadsbesparelsene som oppnås som følge av fusjonen skal trekkes fra pengene som selskapene i dag får fra det offentlige. Styreformann i TFDS, Steinar Hansen, sier ESA*s krav rokket med vesentlige forutsetninger for en fusjon. Det var ønsket om stordriftsfordeler og såkalt synergieffekter som var ett av utgangspunktet for at de to selskapene ønsker å slå seg sammen.
I pressemeldingen framgår det også at de siste ukenes uro omkring fusjonen i stor grad har vanskeliggjort prosessen. Dermed er alle planene om å slå sammen de to selskapene skrinlagt.
Betydelig uro
- Dette og de siste ukers uro rundt fusjonsprosessen innebærer at selskapene ser det vanskelig å hente ut de synergier og stordriftsfordeler som var en viktig begrunnelse for fusjonen, sier OVDS-lederne i pressemeldingen.
Det var en forutsetning for fusjonen at Hurtigruteavtalen ikke skulle bli endret til ulempe for det sammenslåtte selskapet Nord-Norges DAmpskipsselskap (NNDS) etter fusjonen. Men ESAs beslutning innebærer at kostnadsbesparelser som gjelder offentlige tjenestekjøp under Hurtigruteavtalen ikke kommer NNDS til gode, men fører til avkortede utbetalinger fra staten.
Ville blitt nytt storkonsern
- Styrene i OVDS, TFDS og NNDS har vurdert situasjonen etter at brevet fra ESA 7. juni er mottatt. Styrene har i fellesskap konkludert med at det foreligger en situasjon der Hurtigruteavtalen med overveiende sannsynlighet vil kreves endret til ulempe for NNDS. Selskapene finner det derfor utilrådelig å gå videre med fusjonsprosessen, går det fram av meldingen.
En fusjon av rederiene under navnet Nord-Norges Dampskipsselskap ville ført til et konsern med 3500 ansatte og fått en årlig omsetning på rundt 7 milliarder kroner. Selskapet ville disponert nesten 100 fartøyer, blant dem alle de 11 hurtigrutene, samt flere busselskaper, reisebyråer og hoteller.