Svalbard skal brukes for å postlegge brev til fastlandet når det innføres moms på norske frimerker fra i sommer. Men på Svalbard er moms ulovlig.

Et Telenor-eid firma planlegger å opprette en større sentral i Longyearbyen der brev skal frankeres og sendes med fly til fastlandet. Det skyldes at det skal innføres moms på norske frimerker fra i sommer. Men på Svalbard er moms på 24 prosent ulovlig, og nå er det aktuelt å overføre oppgaver fra fastlandet til Svalbard for å spare penger.
Frankerer post fra Longyearbyen
Selskapet heter EDB Businness Partner, der Telenor har flertallet av aksjene. Dette selskapet sender i dag blant annet ut brev for mange kunder, som banker og forsikringselskaper. Omsetningen er på flere hundre millioner kroner. Nå har Posten fått henvendelse om å bruke Longyearbyen for å frankere og sende konsvolutter fra Svalbard til fastlandet. Det bekrefter informasjonssjef Per Jarl Elle i Posten.
Firmaet har allerede vært i Longyearbyen for å få fatt i lokaler. Dersom ordninga blir en suksess kan det være snakk om å etablere 15-20 nye arbeidsplasser på Svalbard.

Ingen moms på Svalbard
Firmaet forsøker å utnytte et helt lovlig smutthull i lovgivningen. For på Svalbard er det ikke lov å innføre moms. Dermed blir det 24 prosent billigere å sende brev fra Svalbard enn fra fastlandet. Firmaet tar sikte på å få avtaler med norske banker og forsikringsselskaper. Brevene som skal postlegges på Svalbard sendes elektronisk til Longyearbyen, der de legges i konviolutt og frankeres med frimerker. For Posten er dette interessant, sier informasjonssjef Per Jarl Elle.
Sysselmannen er positiv
Assisterende sysselmann Odd Reidar Humlegård synes at EDB Business Partner har presentert en spennende ide for ny virksomhet på Svalbard. I forrige uke ble han orientert om planene som det Telenor-eide selskapet har.
Problemer med transport

På Svalbard er det i dag 130 aksjeselskaper. Antallet har økt de siste årene. I Longyearbyen blir forslaget om en postsentral møtt med stor interesse. Men et problem nå løses, og det gjelder flytransporten. I dag er nærmest alle fly til og fra Svalbard fulle av både passasjerer og gods uansett årstider. Med de mengder post som selskapet antyder kan bli aktuelt å sende til fastlandet, må transporten løses på en tilfredsstillende måte.