Det var nattskiftet denne dagen som ble rammet. 25 mann møttes klokka 22 for å starte nattens innsats. Fire hadde jobben sin oppe i dagen, de 21 andre dro nedi gruvegangen Ester 4. Bare tre kvarter senere oppdager en vakt at beltet har sluttet å gå, og at det kom røyk fra gruva. Lyset blinka i hele Ny-Ålesund. Det var så langt de eneste tegnene på at noe var galt.
10 omkomne hentes opp
Men det blir snart klart for alle at dette er en katastrofe. Når gruveledelsen og redningspatruljen tar seg nedover i gruvesystemet, møter de røyk, sammenraste gruveganger og 10 omkomne som ligger i eksplosjonsområdet. Halv fem morgenen etter hentes de 10 opp fra gruva. Fire dager senere avsluttes alle forsøk på å finne de 11 siste. Arbeidet i de ødelagte gruvegangene er farlig. Det er fare for nye eksplosjoner, og det blir besluttet å oppgi alt videre redningsarbeid.
I mai året etter konkluderes det med at årsaken til ulykka var en mindre gasseksplosjon, som igjen utløste en større kullstøveksplosjon.
En regjering må gå
To granskingskommisjoner er i arbeid i tiden etter ulykka. Tønseth-kommisjonen får i oppdrag å se om bedriften eller offentlige myndigheter har gjort noe kritikkverdig. Svarene er klare. Både bedriften og Industridepartementet får sterk kritikk for manglende sikkerhet, og dobbeltroller i eierforholdet av
Kings Bay A/S. Det hele kuliminerer med at gruvedriften i Ny-Ålesund legges ned, og Gerhardsen-regjeringa måtte gå av.