Hurtigruteskipet «Nord-Norge» ble en liten pusling ved siden av den enorme lekteren med prosessanlegget til Melkøya.
|
Verdens største tungtransportskip «Blue Marlin» måtte til for å frakte prosessanlegget til Melkøya ved Hammerfest. (Foto: Tor Even Mathisen) |
Av
Knut-Sverre Horn
Den siste store brikken i Snøhvit-puslespillet kom til Hammerfest i morgentimene - etter å ha blitt skipet 5000 kilometer.
Det er elleve dager siden tungtransportskipet «Blue Marlin» forlot byen Cadiz i Spania. Frakten av det kolossale prossessanlegget til Melkøya har gått smertefritt, og ved 7-tida var transportskipet i ferd med å ankre opp.
Hjertet i anlegget
NRK-reporter Jon Are Nilsen betraktet ankomsten fra Fuglenes, noen hundre meter fra kolossen.
- Det er et spektakulært syn. Selve prosessanlegget er over 150 m langt og 50 m bredt, med en tyngde som tilsvarer 30.000 personbiler. Den fraktes på verdens største tungtransportskip, og dette ruver voldsomt, forikret Nilsen i NRK Finnmarks morgensending.
Prosessanlegget er selve hjertet i anlegget på Melkøya. Det skal kjøle ned gassen fra Snøhvit, sik at den blir flytende og kan skipes ut i verden
Håper på været
Informasjonssjef Sverre Kojedal i Statoil er glad for at den siste brikken er kommet opp til Hammerfest uten problemer.
- Nå er det opp til været om den kommer på plass til natta, eller om vi må vente noen dager til før vi får den på plass i dokka og får koblet den til resten av anlegget.