Bemanninga ved Dragados-verfet i Spania blir nå økt kraftig for å redusere forsinkelsene i Snøhvitutbyggingen. Nå blir både nettene og helgene tatt i bruk.
Av
Eirik Palm
Det myldrer av arbeidere, svetten siler og det er 35 varmegrader i Cadiz i Spania når NRK er på reportasje ved Dragados. Gassprosessanlegget som bygges her, er det mest kritiske punktet i milliardprosjektet.
|
Snøhvitlekteren i Spania. Foto: Eirik Palm |
De fem pipene fra gasskraftverkene som skal forsyne Melkøya med strøm, ruver 40 meter over bakken. Resten av rørkonstruksjonene er så langt 15 meter høye. Og det begynner å haste, derfor er tempoet økt, sier prosjektdirektør Nils-Bjørn Bjordal.
400 flere arbeidere
|
Snøhvitsjef Nils-Bjørn Bjordal. Foto: Eirik Palm |
– Vi har økt antallet parallelle aktiviteter og vi har økt antallet personer totalt sett som jobber med prosjektet, sier Bjordal
– Hvor mange?
– På lekteren driver vi nå og bemanner opp etter hvert som utstyret blir ferdig, og om et par måneder vil vi være 1000 arbeidere på lekteren; 600 om dagen og 400 om natta.
– Hvor mange var det opprinnelig tenkt?
– Opprinnelig var det rundt 600, sier Bjordal.
Nå blir både natta og lørdagene tatt i bruk, for å få satt sammen prosessanlegget på den 155 meter lange og 50 meter brede lekteren.
Overføres
Da det i sommer ble kjent at Snøhvitutbygginga kan bli både dyrere og forsinket, var en av årsakene at Dragados-verftet ikke har trappet opp bemanninga tilstrekkelig.
En annen viktig årsak var at viktige deler som produseres i Italia, er forsinket. Bjordal sier Statoil nå er fornøyd med framdriften i Spania, men det er stor sannsynlighet for at deler av arbeidet må overføres til Melkøya i Hammerfest. Og hva som skal overføres må Statoil ta stilling til i løpet av noen måneder.
Få skader
Og om utbyggeren fortviler over forsinkelser, har i hvert fall HMS-leder Øyvind Fedde i Spania grunn til å glede seg.
– Til nå har vi tre tilfeller med skader på 2 millioner arbeidstimer. Det er bedre enn på mange norske verft og på Melkøya, sier han.