Av
Eirik Palm
Men granskingsleder Gaute Gregusson innser at det er umulig å få avhøre alle flygerne som deltok under militærøvelsen.
– Ja, det er det. Vi har fått opplyst at det har vært vanskelig å finne disse personene, sier Gregusson. I tillegg viser det seg at flere av pilotene befinner seg på andre steder på kloden, og dermed kun har mulighet til å besvare spørsmål skriftlig.
– Sentrale personer
Det er nå fire måneder igjen til kommisjonen skal avgi granskingsrapporten. Kommisjonen har bedt om å få gjennomføre en høring på den norske ambassaden i London i uke 39 (20. og 21. september), men hittil er ikke tidspunktene bekreftet fra britisk hold.
Sjefene ved begge Harrier-skvadronene som deltok under øvelsen "Alloy Express" - både skvadronen som var forlagt ved Langnes i Tromsø og skvadronen ombord på hangarskipet "Invincible" - har imidlertid sagt seg villig til å la seg avhøre. Gregusson mener det er viktig for saken at de blir avhørt.
200 vitner
Granskingkommisjonen har nå hatt omkring 200 vitner til høring. Kommisjonenlederen mener de ikke kan trekke noen konklusjon før de to britiske skadronsjefene er avhørt.
– Men dersom dere ikke fikk foretatt noe avhør på britisk side, ville det fått noen betydning i forhold til konklusjonen?
– Det ville i hvert fall hatt betydning for debatten i ettertid, sier han.
I neste uke skal et tjuetall vitner delta på høringer i Bodø. Flere av dem har tjenestegjort ved Forsvarets radarstasjon i Sørreisa eller jobbet i Widerøe.
Alloy Express
15 mennesker mistet livet da en Twin Otter fra Widerøe styrtet i sjøen mellom Berlevåg og Mehamn 11. mars 1982 begynte ryktene å gå. Flere hadde observert fremmede fly på ulykkestidspunktet, og etter hvert kom spekulasjonene om britiske jagerfly som deltok i militærøvelsen "Alloy Express" var involvert. Vitner har ment at de så jagerfly av typen Harrier.