skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Britiske avhør i august

Mehamnkommisjonen får trolig ikke avhøre britiske jagerflyvere om Mehamnulykka før sent i august. Det tror granskingsleder Gaute Gregusson etter et møte med britiske myndigheter i London i forrige uke.

Publisert 23.06.2004 13:24.
Av Eirik Palm

Visesjef David Walker i den britiske luftforsvarsstaben sa på møtet at de jobber med å få tidligere piloter fra 1.skavdron til å forklare seg for granskerne.

Bakgrunnen er spekulasjoner om britiske jagerfly var på ulykkesstedet da et Widerøefly styrtet utenfor Gamvik i 1982.

Etter flere purringer fra Granskingskommisjonen for Mehamnulykka kom det 16. juni i stand et møte mellom Gregusson og Richard Saue fra kommisjonen, visefeltmarskalk David Walker, saksbehandler Simon Lane, samt den norske ambassadøren i London.

"Noen uker"

- Konklusjonen var at de jobber med saken, at de forsøker å fremskaffe dokumentasjon som måtte finnes, og at de forsøker å få piloter fra 1. Skvadron og andre som måtte ha noen tilknytning til saken, til å forklare seg, sier Gregusson om det to timer lange møtet.

De er lovet svar i løpet av "noen uker", men Gregusson tror ikke det skjer noen avhør før sent i august.

Omstridt turbulens-teori

Twin Otteren fra Widerøe styrtet som følge av at halepartiet separete, men det er altså ikke slått klart fast hvorfor det skjedde. Flyavarikommisjonen konkluderte med at ulykka trolig skjedde som følge av en kombinasjon av uvanlig sterk turbulens kombinert med "uheldig rorbruk".

Men mange vitner har fortalt at de gjorde observasjoner av fremmede jagerfly i området på ulykkestidspunktet, og det har blitt spekulert i om britiske jagerfly som deltok i NATO-øvelsen Alloy Express, kunne ha noen tilknytning til ulykka 11. mars 1982.

Datasimuleringer

De lokale værforholdene rundt havaristedet ulykkesdagen er nå rekonstruert, og 17. juni hadde granskerne møte med Meteororoligisk Institutt, Vector som foretar værsimuleringer, og en representant fra det svenske Forskningsinstituttet om tekniske, meteorologiske spørsmål. Målet er å finne ut hvordan flyet oppførte seg i lufta, og hvordan dette virket inn på konstruksjonen.
Datasimuleringene er i følge Gregusson igang, men ikke fullført. De tekniske beregningene venter han først ferdig til høsten.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no