Av
Eirik Palm
Granskingskommisjonen for Mehamnulykka vil ha slått fast en gang for alle om de lokale værforholdene mellom Berlevåg og Mehamn kan ha ført til at et Widerøe-fly styrtet 11. mars 1982.
Måle styrken
De lokale værforholdene i området hvor Mehamnulykka skjedde er nå rekonstruert i detalj. Nå skal et selskap finne ut hvor mye turbulens en Twin Otter egentlig tåler, sier lederen i granskingskommisjonen, Gaute Gregusson.
- Det er viktig å finne fram til om værfolholdene denne dagen var av en slik art at de i seg selv kunne ha innvirkning på det som skjedde, sier Gaute Gregusson.
Hvordan testen skal skje, vil han ikke si noe om ennå, men det kan bli gjennom datasimuleringer.
Ulike oppfatninger
Vitner under Mehamnhøringene har hatt svært ulike oppfatninger av værforholdene ulykkesdagen 11. mars 1982. Flygere som har deltatt i høringene har dessuten avvist at flyet kan ha brutt sammen på grunn av kraftig turbulens, slik den første Flyhavarikommisjonen mente.
Nå har Meteorologisk institutt laget en - i følge kommisjonen - detaljert rekonstruksjon av de lokale værforholdene, og turbulensen flyet gikk inn i minuttene før det styrtet og 15 mennesker mistet livet. I følge Gregusson skal rekonstruksjonen beskrive turbulensen og variasjonene i området.
Ny høring - ny purring
Navnet på selskapet er foreløpig hemmelig, men de første henvendelsene går ut om få dager. Samtidig er det klart at det blir nok en høring i Oslo med et 20-tall vitner fra 3. mai.
I tillegg venter kommisjonen på svar fra britiske myndigheter om å få gjennomføre høringer i London. Denne uka sender granskingskommisjonen ut en ny purring.