skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Avviser "Stay behind"-komplott

Tidligere sjefsflygeleder på Bardufoss, Peder Norvik, reagerer på at "Stay behind"-nettverket har blitt trukket inn i Mehamn-saken. Bakgrunnen er et notat hvor Widerøe-flyger Ulf Larsstuvold viser til hans tilknytning til Forsvaret og nettverket, som ble dannet i tilfelle kriser i Norge.

Publisert 05.02.2004 07:43.
Av Eirik Palm

Norvik avviser blankt at han har vært med på noe komplott for å endre loggføringene. Eks-sjefen i tårnet på Bardufoss, som nå er pensjonist, mislikte at dette ble tema under Mehamn-høringa tirsdag ettermiddag. En teori har vært at det har blitt manipulert med loggene for å skjule informasjon om Mehamn-ulykka. - Jeg har ikke vært med på noe komplott, slo Norvik fast.

Widerøeflyger Ulf Larsstuvold forsvarer notatet.
Han mener å kunne dokumentere at det var ulovlig flytrafikk ved Mehamn ulykkesdagen. Han gjør det samtidig klart at han ikke slår fast at en eventuell manipulering kan ha skjedd i tårnet, at dette bare var en av mange opplysninger i saken, og at han ikke vil spekulere i hvem som kan ha stått bak.

Og onsdag fikk blant andre ansatte i Widerøe kritikk for ikke å ha tatt lærdom av flyulykka. Kritikken kom fra tidligere teknisk sjef i selskapet, Joar Grønlund.

I dag skal den tidligere Flyhavarikommisjonen avhøres av Mehamnkommisjonen.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no