– Fortellingene om at ansatte på Bardufoss flystasjon var med britiske jagerfly inn i flyforbudssonen i 1982 er bare sprøyt.
Av
Eirik Palm
Det sa assisterene sjefflygeleder Harald Algarheim ved Bardufoss flystasjon under Mehamnhøringene i går. Ansatte har fortalt at britene fløy inn i flyforbudssonen mens de hadde nordmenn med om bord i jagerflyet, men det avviste sjefflygelederen under Mehamnhøringene i går.
- Bare sprøyt at ansatte ble med britiske jagere øst for 24 grader, slo Algarheim kategorisk fast under høringene i Oslo i går. Algarheim, som ikke vil la seg intervjue på radio, tviler også sterkt på at britiske jagerpiloter hadde for vane å fly inn i flyforbudssonen.
Oppgjør
Harald Algarheim tok samtidig et kraftig oppgjør med vitner som sier de har sett et Harrier jagerfly på ulovlig tokt 11. mars 1982.
- Det er svært vanskelig å se forskjell på en Harrier og andre jagerfly, og det sier jeg som har sittet og sett på disse flyene i 30 år. Når folk står fram og sier skråsikkert at de har sett en Harrier, mister de troverdighet, sa han.
Sammenblanding?
Til granskingskommisjonen sa han videre at det skjedde en krenking av flyforbudssonen 2-3 år etter Mehamnulykka, da det britiske hangarskipet "Invincible" lå i Lyngenfjorden. Algarheim skal av sine overordnede fått beskjed om at skipet ble vist ut av norsk farvann etter denne hendelsen.
Flygelederen ser ikke bort fra at det kan ha skjedd en sammenblanding i forbindelse med denne hendelsen, da et britisk Sea Harrier jagerfly skal ha fløyet øst for 24 grader.
- Skulle ikke konkludert
Tidligere flykaptein og -operativ sjef i Widerøe, Helge Mossin, har vært svært kritisk til den tidligere Flyhavarikommisjonens konklusjon på hvorfor en Twin Otter styrtet i sjøen utenfor Gamvik. Under høringene sa han at sannsynligheten for hendelsesforløpet som havarikommisjonen kom fram til, var forsvinnende liten, og at det derfor hadde vært bedre om kommisjonen hadde sagt at de ikke fant årsaken til havariet.
- For konklusjonen deres provoserte mange, sier han.