skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Ber om innsyn i arkivrutiner

Mehamngranskerne vil ha en redegjørelse fra britiske myndigheter om arkivrutinene i det britiske luftforsvaret.

Publisert 29.12.2003 07:42.
Av Eirik Palm

Flere vitner har beskrevet skader på et britisk Harrier jagerfly som nødlandet på Bardufoss flystasjon samme dag som et Widerøefløy styrtet i sjøen utenfor Gamvik i 1982. Men vedlikeholdsloggene fra jagerflyene som deltok på Nato-øvelsen, er trolig kastet. Lederen i granskingskommisjonen for Mehamnulykka, Gaute Gregusson, vil derfor vite hvilke regler som gjelder.

Det er særlig vedlikeholdsloggen på dette flyet med kallesignal Red 1, Mehamnkommisjonen er interessert i. Men tidligere i høst opplyste det britiske luftforsvaret at slike logger ble kastet etter fem år.

Derfor ber kommisjonen om en redegjørelse for britiske arkiv- og destrueringsreutiner.
Fra britiske hold ble det i 1987 dessuten avvist at det hadde vært skader på noe fly.

På bilder fra øvelsen kan det i tillegg synes som om jagerne som var stasjonert i Tromsø, hadde ekstratanker, heter det i et brev fra kommisjonen til det britiske luftforsvaret.

Her ber kommisjonen om navn på samtlige piloter og flygeledere som deltok på øvelsen i 1982, i tillegg til flygeplaner, flygernes personlige loggbøker, serienummeret på samtlige fly og eventuelle skaderapporter.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no