Mehamngranskerne vil ha en redegjørelse fra britiske myndigheter om arkivrutinene i det britiske luftforsvaret.
Av
Eirik Palm
Flere vitner har beskrevet skader på et britisk Harrier jagerfly som nødlandet på Bardufoss flystasjon samme dag som et Widerøefløy styrtet i sjøen utenfor Gamvik i 1982. Men vedlikeholdsloggene fra jagerflyene som deltok på Nato-øvelsen, er trolig kastet. Lederen i granskingskommisjonen for Mehamnulykka, Gaute Gregusson, vil derfor vite hvilke regler som gjelder.
Det er særlig vedlikeholdsloggen på dette flyet med kallesignal Red 1, Mehamnkommisjonen er interessert i. Men tidligere i høst opplyste det britiske luftforsvaret at slike logger ble kastet etter fem år.
Derfor ber kommisjonen om en redegjørelse for britiske arkiv- og destrueringsreutiner.
Fra britiske hold ble det i 1987 dessuten avvist at det hadde vært skader på noe fly.
På bilder fra øvelsen kan det i tillegg synes som om jagerne som var stasjonert i Tromsø, hadde ekstratanker, heter det i et brev fra kommisjonen til det britiske luftforsvaret.
Her ber kommisjonen om navn på samtlige piloter og flygeledere som deltok på øvelsen i 1982, i tillegg til flygeplaner, flygernes personlige loggbøker, serienummeret på samtlige fly og eventuelle skaderapporter.