skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 
Mehamn-høringa i Oslo:

Ble tilbudt haik med britiske jagerflygere

Birger Kristensen, som var offiser ved Bardufoss
flystasjon i 1982, tror fortsatt at et Harrierfly var
involvert i Mehamnulykka. Noen år før ulykka ble han selv tilbudt haik med britiske jagere som skulle østover i Finnmark.

Publisert 02.12.2003 10:49. Oppdatert 02.12.2003 11:59.
Av Helge Lyngmoe

Birger Kristensen.
Foto: Helge Lyngmoe, NRK
Under høringene tirsdag forklarte han om skadene han fant på et Harrierfly samme kveld som ulykka. Han så et hakk på venstre vinge og lyse skrapemerker under flyet,
som nødlanda om ettermiddagen.

To andre vitner har forklart at de så skader på høyre vinge. Kristensen sa at det kunne vært skader på begge
vingene. Uansett hva som var årsaken til skadene er Kristensen sikker på at det ikke stamma fra kollisjon med fugl, fordi skadene var prega av et hardt støt.



Tilbudt ulovlig haik med briter

Etter sitt ordinære vitnemål bad Kristensen om å få avgi en tilleggsforklaring. Han fortalte da at det var vanlig
at ansatte på flystasjonen ble tilbudt turer med de
engelske jagerne, og at turene ofte passerte grensa på 24 lengdegrad, som var ulovlig for britene. Kristensen takka selv nei, men husker spesielt en som takka ja og etterpå fortalte at de hadde fløyet innover Varangerfjorden. Denne
hendelsen skal ha skjedd i 1979-1980.

Kristensen fortalte ikke dette i det ordinære avhøret fordi han trodde dette var alment kjent. Men han valgte å be om tilleggsforklaring etter å ha snakka med de
pårørende.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no