Dokumentene som kan bekrefte eller avkrefte skadene på et engelsk Harrier jagerfly som nødlandet på Bardufoss flystasjon etter Mehamnulykka, er trolig borte. Flere vitner har beskrevet skadene på jagerflyet, som har blitt knyttet til ulykka i 1982. Mehamngranskerne har bedt om dokumentasjon på vedlikehold av dette jagerflyet, men disse dokumentene eksisterer trolig ikke lenger. I dag starter Mehamn-høringene i Oslo.
Av
Eirik Palm
Så langt er det funnet svært lite dokumentasjon fra noen av flyene som deltok i NATO-øvelsen Alloy Express i marsdagene i 1982, da et Widerøefly styrtet utenfor Finnmarkskysten og 15 mennesker omkom. Dette er ikke overraskende siden dokumentasjon over vedlikehold av fly ikke blir oppbevart lenger enn fem år, skriver viesjefen i den britiske luftforsvarsstaben, David Walker til den norske ambassaden i London.
Utenriksdepartementet er bindeleddet mellom britiske myndigheter og Granskingskommisjonen for Mehamnulykka.
Observasjoner fra vitner og nødlandinger i Troms på ulykkesdagen 11. mars 1982, har ført til spekulasjoner om at britiske Harrier jagerfly på ulovlig tokt i Finnmark, kan ha medvirket til ulykka.
Mehamnkommisjonen har derfor bedt britiske myndigheter om dokumentasjon, og særlig for det aktuelle flyet.
Forklaringen på nødlandingen har vært at flyet ble skadet av rikosjetter under skyteøvelse i indre Troms. Men i 1987 skal det også ha blitt avvist at flyet hadde fått noen skader. Vedlikeholdsloggene er derfor viktige i granskingen av ulykka. Britene er i gang med undersøkelsene, men mye tyder på at dokumentene som kan fortelle noe om et eventuelt skademønster er borte.