skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Viktige dokumenter om Harrier som sunket i jorda

Dokumentene som kan bekrefte eller avkrefte skadene på et engelsk Harrier jagerfly som nødlandet på Bardufoss flystasjon etter Mehamnulykka, er trolig borte. Flere vitner har beskrevet skadene på jagerflyet, som har blitt knyttet til ulykka i 1982. Mehamngranskerne har bedt om dokumentasjon på vedlikehold av dette jagerflyet, men disse dokumentene eksisterer trolig ikke lenger. I dag starter Mehamn-høringene i Oslo.

Publisert 01.12.2003 06:48.
Av Eirik Palm

Så langt er det funnet svært lite dokumentasjon fra noen av flyene som deltok i NATO-øvelsen Alloy Express i marsdagene i 1982, da et Widerøefly styrtet utenfor Finnmarkskysten og 15 mennesker omkom. Dette er ikke overraskende siden dokumentasjon over vedlikehold av fly ikke blir oppbevart lenger enn fem år, skriver viesjefen i den britiske luftforsvarsstaben, David Walker til den norske ambassaden i London.

Utenriksdepartementet er bindeleddet mellom britiske myndigheter og Granskingskommisjonen for Mehamnulykka.

Observasjoner fra vitner og nødlandinger i Troms på ulykkesdagen 11. mars 1982, har ført til spekulasjoner om at britiske Harrier jagerfly på ulovlig tokt i Finnmark, kan ha medvirket til ulykka.

Mehamnkommisjonen har derfor bedt britiske myndigheter om dokumentasjon, og særlig for det aktuelle flyet.

Forklaringen på nødlandingen har vært at flyet ble skadet av rikosjetter under skyteøvelse i indre Troms. Men i 1987 skal det også ha blitt avvist at flyet hadde fått noen skader. Vedlikeholdsloggene er derfor viktige i granskingen av ulykka. Britene er i gang med undersøkelsene, men mye tyder på at dokumentene som kan fortelle noe om et eventuelt skademønster er borte.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no