skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Vanskelig logg-gransking

21 år etter Mehamn-ulykken er dårlig hukommelse og bortkomne logger et stort problem for Mehamn-kommisjonen.

Publisert 13.11.2003 08:11.
Av Erik Veigård, NTB

Kommisjonen har denne uken gransket loggføringen i tårnet på Langnes lufthavn i Tromsø, som et ledd i å vurdere den såkalte kollisjonsteorien. Det sentrale spørsmålet er om loggen kan være forfalsket.

Kollisjonsteorien

Kollisjonsteorien sier at et fremmed jagerfly kan ha forårsaket Mehamn-havariet ved å kollidere med eller fly for nær Twin Otter-flyet. I sentrum av granskingen står et britisk Hawker Harrier jagerfly (Red 2) som landet med skader på Bardufoss flystasjon klokken 15.09 ulykkesdagen.
Spørsmålet er om dette flyet kan ha vært borti Twin Otter-flyet.

Kommisjonen har fått vite at britiske fly fløy inn i Finnmark denne dagen. De har også hørt vitner i Gamvik fortelle at de faktisk så jagerfly i området på ulykkestidspunktet.

Loggen sier nei

Problemet for dem som tror at Red 2 var innblandet, er at det tok av fra Tromsø først klokken 14.27, en time etter ulykken i Mehamn. Flyet kan ikke ha vært innblandet, med mindre loggen på Tromsø lufthavn er forfalsket.

Vitneføringen denne uken har vist at en slik forfalskning vil være vanskelig å gjennomføre. Flere har påpekt at om loggen ble forfalsket, må den som gjorde det også ha forfalsket en parallell loggføring i tårnet, de såkalte strippene som flygelederassistentene fyller ut. Dessuten måtte lydbåndet som tar opp all trafikken i tårnet manipuleres, om en forfalskning skulle tåle en granskning.

Båndet borte

Problemet er at verken strippene eller lydbåndet finnes. Begge ble ofre for makuleringsrutiner som inntraff før noen fant på å etterspørre dem.

Likevel har kommisjonen funnet noe uvanlig ved loggen som
fortsatt eksisterer. Harrier-flyet tok av fra Langnes på minuttet samtidig med et annet Harrier-fly (Red 1). Men avgangstidene deres (begge klokken 14.27) er skrevet med forskjellig håndskrift. Det er helt uvanlig. På Red 2, som landet skadd på Bardufoss, er det også skriblet ned et tilsynelatende umotivert 1-tall i en av rubrikkene. Kommisjonen har ennå ikke funnet ut hvorfor.

Loggen forsvant


Onsdag kunne tidligere flygelederassistent Terje Lillevik ved tårnet på Langnes dessuten fortelle at loggen forsvant en periode etter Mehamn-ulykken. Etter hvert dukket den opp igjen, men ingen vet hvor den var eller hva som skjedde med den.

For dem som følger kommisjonens høringer, fortoner det seg
merkelig at radarloggen fra Sørreisa stasjon, som ifølge
oberstløytnant Per Gavin viste at britiske fly tok seg ulovlig inn i Finnmark den aktuelle dagen, også er borte. Til og med loggen fra Setermoen skytefelt, hvor Harrier-flyet Red 2 angivelig skulle ha blitt skadd under øvelsesskyting, mangler for denne dagen.

Villige til dekkoperasjon

Terje Lillevik fikk kommisjonen til å sperre opp øynene da han sa at han trodde noen av dem som jobbet i Langnes-tårnet den gang ville vært villige til å være med på en dekkoperasjon.

– Det var så tette bånd mellom dem og de britiske flygerne at jeg tror de ville vært med på en dekkoperasjon om noe var skjedd, sa han.

Kommisjonsleder Gaute Gregusson så Lillevik inn i øynene og sa at det var en alvorlig ting å si. Han gjentok derfor spørsmålet, og fikk samme svar fra Lillevik.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no