skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Flyet skadet før ulykken?

Et av vitnene for Mehamn-kommisjonen har lansert en teori om at Twin Otter-flyet kan ha vært påført en skade før det tok av på den skjebnesvangre turen.

Publisert 10.11.2003 15:34.
Av Erik Veigård, NTB

Kan sideroret på ulykkesflyet ha vært skadet av vinden, og senere blitt ødelagt av turbulens? Kanskje, mener flyger.
Tidligere flyger Ole Martin Rønning fra Hammerfest har selv opplevd å få sideroret ødelagt av vind på rullebanen. Han mener at dersom Widerøe-flyet var påført en skade før det tok av fra Berlevåg, kunne den kraftige turbulensen ved havaristedet vært nok til å bryte flyet ned.

Turbulensen sentral

Rønnings teori støtter de deler av de foregående havarikommisjonenes konklusjon som sier at den kraftige turbulensen var sentral i havariforløpet.

Rønning tar imidlertid avstand fra de samme kommisjonenes
antydning om at kapteinens medisinbruk eller helse skulle ha noen betydning for ulykken. Tidligere vitner i de pågående Mehamn-høringene har gjort det samme.

Ole Martin Rønning mener også det er feil at gal rorbruk hatt betydning for ulykkesforløpet.

– Jeg har sett radarutskrifter som viser at flyet på
ulykkestidspunktet var nede i en hastighet som tillater en
hvilken som helst rorbruk, sier han.

Mistet sideror to ganger

Ole Martin Rønning er innkalt som vitne til granskningskommisjonen fordi han som dykker ledet dykkearbeidet om bord på redningsskøyta «Hjelm Waage» etter ulykken. Han er
imidlertid også radarekspert og tidligere privatflyger.

Selv la han vekt på to uhell han selv har opplevd som flyger. To ganger har han opplevde å miste sideroret på sitt enmotors Piper-fly. Den ene gangen skjedde det i lufta, den andre gangen på bakken. Begge gangene var årsaken kraftig vind.

– Da jeg fikk roret ødelagt på bakken, var det fordi jeg snudde halen på flyet opp mot vinden mens roret hadde utslag til siden, fortalte Rønning. Den kraftige vinden flerret roret av halefinnen.

Umulig å oppdage

Overfor granskingskommisjonen lanserte Rønning en teori om at en lignende skade, men av mindre omfang, kan ha svekket rorkonstruksjonen på Twin Otter-flyet så mye at turbulensen ved Omgang brøt flyet ned.

– En eventuell slik skade ville ikke flygerne hatt mulighet til å oppdage før de tok av, sier Rønning til NTB.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no