skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Så skadet Harrier

Flere vitner ved Bardufoss flystasjon så et skadet Harrier fly nødlande på Bardufoss 11. mars 1982, altså den dagen da Mehamnulykken skjedde.

Publisert 22.10.2003 09:48. Oppdatert 22.10.2003 10:53.
Av Eirik Palm

Under Mehamn-høringen i Bodø i går fortalte et vitne at de fikk munnkurv etter hendelsen.

Harrier-flyet som landet i Bardufoss var skadet, fastslår vitner.
Vitnet jobbet som fenrik på Bardufoss flystasjon, der han hadde ansvaret for det flytekniske vedlikeholdet. På bare 10 meters hold kunne han fastslå at Harrier-jageren hadde et kutt i høyre vinge og skader på undersiden.

Skrøt av ulovlig flyging

Det eksakte tidspunktet hadde han ikke, men han tidfestet det til mellom 11.30 og 14.30.

– Befalet ga beskjed om at det ikke var tillatt å snakke med noen om det jeg hdde sett, sa vitnet. Under øvelsen Alloy Express hadde han også overhørt samtaler mellok allierte flygere som skrøt av at de hadde vært langt inne i flyforbudssonen.

Flere observasjoner

Gaute Gregusson, som leder granskingskommisjonen, bekrefter at ytterligere to vitner skal avhøres om det viktige Harier-sporet.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no