skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Tror turbulens bidro til ulykka

En av Widerøes mest erfarne Twin Otter-flygere, Thor Erik Lorentzen, tror en ekstrem turbulens kan ha vært en medvirkende årsak til Mehman-ulykka.

Publisert 20.10.2003 14:01.
Av Erik Veigård, NTB

Turbulens kan ha bidratt til flystyrten, men ikke dårlig manøvrering,mener erfaren flyger.
Lorentzen forklarte seg for Mehamn-kommisjonen i Bodø mandag.

Thor Erik Lorentzen fløy ulykkesflyet om morgenen ulykkesdagen, uten å registrere noe unormalt ved flyet. Derimot registrerte han en god del turbulens i lufta fra Tromsø og nordover. Dagen etter fløy han ulykkesruten, under værforhold som var nesten identiske med dem som hersket ulykkesdagen. Da opplevde han en turbulens han aldri har kjent maken til.

Kunne knekt

– Vindforholdene var helt jævlige. Jeg har aldri opplevd så mye turbulens som den dagen. I ettertid har jeg tenkt at maskinen godt kunne knekt sammen, forklarte han til kommisjonen.

På spørsmål om hva han tror har vært ulykkesårsaken, sa han at han trodde den spesielle turbulensen har spilt en sentral rolle.

Han avviste den første havarikommisjonens teori om at uheldig rorbruk har medvirket.

«Bullshit» om Hovring

– Kaptein Hovring var en veldig dyktig og erfaren flykaptein som nøt stor respekt. At han skulle brukt rorene på en måte som var til skade for maskinen, vil jeg avvise som bullshit, sa Lorentzen.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no