skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Kan ha sett Mehamnulykken

Data fra et russisk krigsskip kan kaste lys over Mehamnulykken, tror granskingskommisjonen. – Hvorfor er ikke russerne spurt før, undret et vitne under høringen i dag.

Publisert 20.10.2003 13:48.
Av Eirik Palm

Det russiske hangarskipet «Kiev» lå i internasjonalt farvann nord for Mehamn da ulykken med Widerøeflyet skjedde i mars 1982, og granskingskommisjonen for Mehamnulykken håper nå at data fra det russiske hangarskipet kan bidra til å gi svar på hva som skjedde da Twin Otter-flyet styrtet

Forbauset

Hangarskipet fulgte den store Nato-øvelsen som da fant sted i Nord-Norge, og den svært erfarne Widerøe-flygeren Thor Erik Lorentsen sa under høringen i Bodø i dag at han var forbauset over tidligere kommisjoner ikke hadde bedt russerne om opplysninger.

Fri utsikt

Russernes splitter nye angarskip «Kiev» lå i internasjonalt farvann 50 nautiske mil nord for Mehamn for å følge den store Nato-øvelsen som da fant sted i Nord-Norge.

Hangarskipet var den gang verdens mest moderne krigsfartøy, sjøsatt bare 14 dager i forveien. De hadde fri utsikt til Mehamn, og fulgte med i all trafikk i området, forklarte Lorentzen til kommisjonen mandag.

Radarutskrifter

Granskningskommisjonen håper russerne kan sitte på materiale, for eksempel radarutskrifter, som kan bidra til å kaste lys over ulykken.

NRK har tidligere meldt at kommisjonen har sendt en henvendelse til russerne. Den har gått via Utenriksdepartementet, men det er ennå ikke kommet noe svar, sier kommisjonens leder, tidligere førstelagmann Gaute Gregusson, til NTB.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no