En tidligere ansatt i Forsvarets etterretningstjeneste bekrefter at det var ulovlig jagerflytrafikk i flyforbudssonen i dagene før Mehamnulykka.
Av
Eirik Palm
|
Kollisjon med jagerfly er en av teoriene om årsaken til Mehamn-ulykka. |
Utsagnet kom i går, på den siste dagen av Mehman-høringene i Berlevåg.
Vitnet jobbet med stasjonen i Vardø, og har tidligere skrevet i en rapport at han hadde kjennskap til at det var ulovlig flytrafikk rundt Tanafjorden ulykkesdagen.
Tana bru var målet
I går ettermiddag var han imidlertid ikke like sikker på at det var fremmede fly i området den aktuelle dagen. Men han var helt sikker på at det var ulovlig jagerflyaktivitet dagene før ulykka.
- Britiske flygere forsøkte å komme lengst mulig uten å bli oppdaget, sa han.
Vitnet sa videre at han hadde inntrykk av at Tana bru kunne være et slags mål.
Lette å lure
Tidligere under høringene i Berlevåg fortalte en offiser og tidligere e-tjenestemann om et angivelig ulovlig tokt ved Seida rundt 1990.
Han sa også at man lett kunne lure radarene i Finnmark, og at det på grunnlag av radarplottene fra Honningsvågradaren verken kunne fastslås om det var eller ikke var annen trafikk i området på ulykkestidspunktet 11. mars 1982. Han var forundret over at de tidligere kommisjonene så bastant avviste at det kunne være andre fly på stedet, slik mange øyevitner har fortalt.
Sterke følelser
Opplysningene torsdag vakte derfor sterke følelser blant de etterlatte.
Inger Luther i pårørendegruppa for Mehamnulykka, sier de ikke hadde ventet slike vitneprov fra militært ansatte, at hun er gledelig overrasket, og at dette er med på å styrke teorien om at det var allierte fly på ulovlig tokt ved Tanafjorden 11. mars 1982.
Men samtidig er det klart at det også har kommet flere motstridende opplysninger om Mehamnulykka under høringene, både i forhold til tidspunkter, antall fly, ruta flyene fulgte og værmessige forhold.