Granskingskommisjonen for Mehamnulykka har bedt britiske og russiske myndigheter om hjelp til å kaste nytt lys over ulykka for 21 år siden. Kommisjonen ønsker å innkalle flere navngitte, britiske vitner til avhør. I tillegg har kommisjonen sendt en henvendelse til NATO, sier kommisjonsleder Gaute Gregusson.
Av
Eirik Palm
Henvendelsene har gått gjennom Utenriksdepartementet, og kommisjonen har stor tro på hjelp fra britene i arbeidet.
- Det er fordi vi har oppfattet at britiske myndigheter- i hvert fall for sin del - har sagt at hvis de har opplysninger, så er de villig til å dele dem med kommisjonen. Og det har vi da tatt opp gjennom Utenriksdepartementet i henhold til det mandat vi har fått, sier Gregusson.
Navngitte briter
Kommisjonen har samtidig flere navngitte briter som de ønsker å avhøre.
-Det er navn på britisk personell som har stått fram i norske medier.
Det kan også bli aktuelt for kommisjonen å snakke med medlemmer i det britiske Parlamentet.
- Utenriksdepartementet har gitt tilbakemelding om at de jobber for å få åpnet for en dialog med britiske vitner og myndighetspersoner.
Vitner og pårørende har aldri slått seg til ro med forklaringene om hvorfor Widerøeflyet LN-BNK styrtet i sjøen utenfor Gamvik.
På ulykkestidspunktet pågikk det en alliert militærøvelse. Flere uavhengige vitner har fortalt at de så eller hørte fremmede jagerfly på ulykkestidspunktet - britiske jagere på ulovlig tokt i flyforbudssonen.
En kort stund etter havariet, måtte et britisk jagerfly nødlande i Troms. En av teoriene har vært at en britisk jager forårsaket ulykken.
|
Øvelsespapirer fra Øvelse "Alloy Express 82" |
Alloy Express
Henvendelsen mot øst er gjort i håp om at russiske myndigheter kan ha opplysninger i saken.
- Vi går ut fra at den endrede verdenssituasjon i dag i forhold til det den var på 80-tallet, kan bidra til at opplysninger som man måtte ha der, kan stilles til rådighet for oss.
Øvelsen Alloy Express, som pågikk i mars 1982 er også årsaken til at granskingskommisjonen har tatt kontakt med NATO.
-Jeg har godt håp om at vi vil kunne komme i dialog, i alle fall etter de uttalelser som foreligger fra britisk side. Hvordan det vil forløpe fra russisk og fra NATOs side, gjenstår å se.
- Hvor viktig kan disse vitnene dere har plukket ut på britisk side, være?
-Det tør jeg ikke si, annet enn at enkelte vitner som har fremstått i enkelte norske medier, synes å ha opplysninger som i alle fall kan kaste lys over saken. Holdbarheten i disse opplysningene gjenstår å se etter at vi har fått dem, sier Gaute Gregusson.
Høringer i Berlevåg
Den 8. september starter en ny runde med åpne høringer. Denne gangen er det i Berlevåg, hvor et 20-tall vitner er innkalt. Kommisjoen skal etter planen avgi rapport neste sommer, men det er usikkert om tidsfristen holder.
15 mennesker mistet livet da Twin Otteren styrtet i sjøen 11. mars 1982 på vei fra Berlevåg til Mehamn.