skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Vil avhøre britisk personell

Granskingskommisjonen for Mehamnulykka har bedt britiske og russiske myndigheter om hjelp til å kaste nytt lys over ulykka for 21 år siden. Kommisjonen ønsker å innkalle flere navngitte, britiske vitner til avhør. I tillegg har kommisjonen sendt en henvendelse til NATO, sier kommisjonsleder Gaute Gregusson.

Publisert 29.08.2003 10:37.
Av Eirik Palm

Henvendelsene har gått gjennom Utenriksdepartementet, og kommisjonen har stor tro på hjelp fra britene i arbeidet.

- Det er fordi vi har oppfattet at britiske myndigheter- i hvert fall for sin del - har sagt at hvis de har opplysninger, så er de villig til å dele dem med kommisjonen. Og det har vi da tatt opp gjennom Utenriksdepartementet i henhold til det mandat vi har fått, sier Gregusson.

Navngitte briter

Kommisjonen har samtidig flere navngitte briter som de ønsker å avhøre.
-Det er navn på britisk personell som har stått fram i norske medier.

Det kan også bli aktuelt for kommisjonen å snakke med medlemmer i det britiske Parlamentet.

- Utenriksdepartementet har gitt tilbakemelding om at de jobber for å få åpnet for en dialog med britiske vitner og myndighetspersoner.

Vitner og pårørende har aldri slått seg til ro med forklaringene om hvorfor Widerøeflyet LN-BNK styrtet i sjøen utenfor Gamvik.

På ulykkestidspunktet pågikk det en alliert militærøvelse. Flere uavhengige vitner har fortalt at de så eller hørte fremmede jagerfly på ulykkestidspunktet - britiske jagere på ulovlig tokt i flyforbudssonen.
En kort stund etter havariet, måtte et britisk jagerfly nødlande i Troms. En av teoriene har vært at en britisk jager forårsaket ulykken.

Øvelsespapirer fra Øvelse "Alloy Express 82"


Alloy Express

Henvendelsen mot øst er gjort i håp om at russiske myndigheter kan ha opplysninger i saken.
- Vi går ut fra at den endrede verdenssituasjon i dag i forhold til det den var på 80-tallet, kan bidra til at opplysninger som man måtte ha der, kan stilles til rådighet for oss.

Øvelsen Alloy Express, som pågikk i mars 1982 er også årsaken til at granskingskommisjonen har tatt kontakt med NATO.

-Jeg har godt håp om at vi vil kunne komme i dialog, i alle fall etter de uttalelser som foreligger fra britisk side. Hvordan det vil forløpe fra russisk og fra NATOs side, gjenstår å se.

- Hvor viktig kan disse vitnene dere har plukket ut på britisk side, være?

-Det tør jeg ikke si, annet enn at enkelte vitner som har fremstått i enkelte norske medier, synes å ha opplysninger som i alle fall kan kaste lys over saken. Holdbarheten i disse opplysningene gjenstår å se etter at vi har fått dem, sier Gaute Gregusson.

Høringer i Berlevåg

Den 8. september starter en ny runde med åpne høringer. Denne gangen er det i Berlevåg, hvor et 20-tall vitner er innkalt. Kommisjoen skal etter planen avgi rapport neste sommer, men det er usikkert om tidsfristen holder.

15 mennesker mistet livet da Twin Otteren styrtet i sjøen 11. mars 1982 på vei fra Berlevåg til Mehamn.


Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no