Deler av materialet til havarikommisjonen om Mehamnulykka var nær ved å bli makulert før Stortinget vedtok ny gransking i fjor.
Av
Eirik Palm
Dokumentene fra flyulykka i 1982 ble vurdert som ikke bevaringsverdig da de skulle overføres til Riksarkivet, men prosessen ble stanset da saken om ulykka kom opp på nytt. Det sier direktør Finn Heimdal i Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane.
|
Dokumenter fra Mehamn-granskingen var nær ved å bli ødelagt. |
Under overføringen til Riksarkivet ble deler av materialet, blant annet bilder og lydbånd, vurdert av arkivaren som ikke bevaringsverdig. Dermed ble det lagt til side for makulering. Materialet ble imidlertid tatt vare på da Mehamnsaken igjen kom opp.
Bedømme selv
Onsdag leverer Heimdal alt tilgjengelig materiale til Mehamnkommisjonen.
– For sikkerhets skyld, og for at kommisjonen skal ha anledning til å bedømme dette selv, overfører vi materialet dit nå.
Ny kunnskap
Heimdal vil ikke spekulere i ulykkesårsaken i 1982. Men han mener nyere kunnskap, senest etter ulykka i New York i 2001, der et passasjerfly styrtet noen dager etter terroraksjonene, kan bidra til en bedre forståelse av hva som skjedde med Twin Otteren.
– Det kommisjonen kom fram til i 1982 var at den vertikale halefinnen brakk som en følge av en kombinasjon av siderorsbruk og turbulens. Slik ser det ut til at det har vært i ulykken i 2001 også, sier Heimdal.