skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Mehamn-dokumenter nær makulert

Deler av materialet til havarikommisjonen om Mehamnulykka var nær ved å bli makulert før Stortinget vedtok ny gransking i fjor.

Publisert 25.03.2003 08:02.
Av Eirik Palm

Dokumentene fra flyulykka i 1982 ble vurdert som ikke bevaringsverdig da de skulle overføres til Riksarkivet, men prosessen ble stanset da saken om ulykka kom opp på nytt. Det sier direktør Finn Heimdal i Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane.

Dokumenter fra Mehamn-granskingen var nær ved å bli ødelagt.
Under overføringen til Riksarkivet ble deler av materialet, blant annet bilder og lydbånd, vurdert av arkivaren som ikke bevaringsverdig. Dermed ble det lagt til side for makulering. Materialet ble imidlertid tatt vare på da Mehamnsaken igjen kom opp.

Bedømme selv

Onsdag leverer Heimdal alt tilgjengelig materiale til Mehamnkommisjonen.

– For sikkerhets skyld, og for at kommisjonen skal ha anledning til å bedømme dette selv, overfører vi materialet dit nå.

Ny kunnskap

Heimdal vil ikke spekulere i ulykkesårsaken i 1982. Men han mener nyere kunnskap, senest etter ulykka i New York i 2001, der et passasjerfly styrtet noen dager etter terroraksjonene, kan bidra til en bedre forståelse av hva som skjedde med Twin Otteren.

– Det kommisjonen kom fram til i 1982 var at den vertikale halefinnen brakk som en følge av en kombinasjon av siderorsbruk og turbulens. Slik ser det ut til at det har vært i ulykken i 2001 også, sier Heimdal.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no