skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Full forvirring om vitne

Svein Ole Sandvik
Svein Ole Sandvik
Det hersker full forvirring om Kautokeino-mannen Svein Ole Sandvik virkelig jobbet ved Luftforsvarets radarstasjon i Kautokeino 11. mars 1982.

Sandvik stod for snart en måned siden fram og fortalte at han hadde sett to britiske Harrierfly på samme kurs som Twin Otteren som styrtet i havet ved Gamvik.

Publisert 18.12.2002 16:07.
Forsvaret hevder at Sandvik ikke ble ansatt før 18. oktober 1982, mens Sandvik selv hevdet at han var på radaren 11. mars samme år.

Ikke Brennpunkt-kilde

Svein Ole Sandvik var ikke en av kildene i Brennpunkt-dokumentaren om Mehamn-ulykken. Men tre dager etter at dokumentaren var sendt stod Svein Ole Sanvik fra Kautokeino fram i avia Altaposten og hevdet at han hadde sett to britiske Harrier-fly på samme kurs som Widerøe-flyet som styrtet i havet.

Sandvik fortalte at han fikk beskjed om å holde kjeft om dette, og at han også ble satt i til å lytte gjennom opptak av radiokommunikasjon av samband mellom fly for å høre om ulykkesflyet hadde sendt ut nødmelding. Denne historien fortalte han også til NRK og flere riksaviser.

– Var ikke ansatt

Men i dag hevder altså Forsvaret at Kautokeino-mannen ikke var ansatt ved stasjonen den aktuelle dagen. I følge pressetalsmann Jon Espen Lien begynte han ikke der før 18. oktober 1982, altså 7 måneder etter ulykka. Sandvik selv sier han ikke lenger er sikker på når han var der, men hevder bestemt at han har sett det han har sett. Enten på ulykkesdagen eller på dokumentasjonsbånd senere. Ut over det ønsker han ikke å kommentere saken.

Av Stein-Arild Olaussen.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no