skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Vil granske havari-kommisjonen

Leder i kontroll og konstitusjonskomiteen på Stortinget, Ågot Valle, sier at de nye opplysningene om Mehamnulykken styrker mistanken om at det skjedde en kollisjon mellom Widerøeflyet og en britisk Harrier-jager.

Publisert 22.11.2002 18:25.
LYD OG VIDEO  Lyd Video
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
– Det blir bare mer og mer sannsynlig at britiske fly har vært på tokt denne dagen og at Mehamnulykken skyldes en kollisjon, sier Valle til NRK.

Havarikommisjonen må granskes

Hun synes det er pinlig at folk som har sittet på slike bevis har vært redd for å stå fram av frykt for å ikke bli trodd, og at de som har stått fram ikke ble trodd. – Derfor må også flyhavarikommisjonens arbeid granskes, i tillegg til at man på se på ulykkesårsaken, sier Ågot Valle.

– Betyr det at du allerede nå trekker konklusjonen at Widerøeflyet må ha styrtet som følge av en kollisjon med et britisk jagerfly?

– Jeg sier bare hva man kan anta er sannsynlig, men jeg har vanskelig for å tro at flyhavarikommisjonen har oversett dette.

Valle sier at det i dag er god grunn til å stille spørsmål om hvem i det norske Forsvaret, og hvor høyt oppe, noen har visst om dette. Både av hensyn til vitner, pårørende, lokalsamfunn og alle de som har lurt, sørget og vært opptatt av denne saken.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no