skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

– Vrakdel fra annet fly funnet ved ulykkesstedet

– En vrakdel som ikke tilhørte det havarerte Widerøe-flyet ble funnet ved ulykkesstedet. Fasongen på vrakdelen tilsier at vrakdelen var en del av en flyvinge.

Publisert 21.11.2002 15:14. Oppdatert 21.11.2002 23:42.
LYD OG VIDEO  Lyd Video
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
Det sier Terje Johnsen som var dykker ombord i kystvaktskipet KNM Horten. KNM Horten var det første marinefartøyet som kom til ulykkesstedet, og ble sendt til området for å delta i redningsarbeidet.

– Tilhørte ikke Widerøeflyet

– Før vi kom til stedet der Widerøeflyet var lokalisert, oppdaget vi vrakgods i sjøen. Det som ble plukket opp i sjøen var noe bagasje, hoveddøra til Widerøe-flyet og noe som ikke tilhørte Widerøeflyet, en mørk bit, sier dykkeren Terje Johnsen.

– Den mørke biten var omlag en halv kvadratmeter i omfang, trekant i fasong. Umiddelbart vil du tenke på at det var en bit av en vingespiss eller et ror.

– Var det mye snakk om den mørke biten?

– I ettertid snakket vi om den svarte biten. Jeg har tenkt på hvorfor dette ikke ble nevnt i forhold til ulykkesårsaken. Flere snakket den gang om at biten ikke tilhørte Widerøeflyet.

Flyhavarikommisjonen overtok

Alle vrakdelene ble bragt ombord i kystvaktskipet, og senere lagt inn på lager i Gamvik, der Flyhavarikommisjonen tok hånd om materialet.

Av Stein-Arild Olaussen

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no