skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

– Kan ha lagt lokk over ulykken

– Norske myndigheter kan ha valgt å legge lokk over Mehamnulykken av frykt for å forrykke terrorbalansen i 1982. Det mener forsker Ståle Ulriksen ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt.

Publisert 12.03.2002 12:24. Oppdatert 12.03.2002 16:29.
LYD OG VIDEO  Lyd Video
Hjelp | Mer lyd og video
Skrevet av Jakob Arvola

Den politiske situasjonen var i 1982 anspent på verdensbasis. Den kalde krigen pågikk for fullt, det var kjølig klima mellom øst og vest, og få uker etter Mehamnulykken gikk Storbritannia til krig mot Argentina på Falklandsøyene.

– Myndighetene var redde for storpolitiske reaksjoner, rykter om allierte fly i Finnmark kunne få Sovjetunionen til å reagere. Dette ville nemlig være et brudd på de begrensningene Norge selv hadde pålagt seg i nord. For å unngå å provosere russerne, skulle ikke Nato-øvelser finne sted øst for 24 grader øst, sier forsker og assisterende direktør Ståle Ulriksen ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (Nupi).

– Det hadde vært svært naturlig å legge lokk over en hendelse der et alliert fly var involvert i slike flygninger og en slik ulykke, sier Nupi-forskeren. – Innad i Nato var det samtidig sterke spenninger, allierte forhåndslagre i Norge er et eksempel, sier Ulriksen, som karakteriserer tiden som "haukeaktig" sett i et sikkerhetpolitisk perspektiv.

– Dersom det var allierte fly i Finnmark den dagen ulykken skjedde, ville dette være å undergrave Natos egen troverdighet, sier Ståle Ulriksen ved Nupi.

Flere kilder, blant annet en tidligere flygeleder i Finnmark, har uttalt at det stadig var allierte fly øst for 24 grader øst i Finnmark på denne tiden.

15 mennesker mistet livet i flyulykken utenfor Gamvik den 11. mars 1982.


Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no