skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Britenes supervåpen

Et Harrier-fly tar av midt i en skog. Flyet trenger ingen rullebane, kan fly bakover og stå stille i luften. Et slikt fly er i søkelyset etter Mehamnulykken i 1982.

Publisert 13.03.2002 09:04.
Skrevet av Jakob Arvola
Dagen da Mehamnulykken hendte, pågikk en større Nato-øvelse i Nordnorge. Øvelse "Alloy Express" samlet store styrker langsetter hele kysten.





Som det fremgår av dette oversiktskartet for øvelsen, var troppekonsentrasjonene sterke nord i landsdelen. Sovjeterne fulgte øvelsen fra sine fly, overflatskip og ubåter i internasjonalt farvann utenfor Finnmark og Troms. Nato-øvelser var populær forlystelse blant Sovjetunionens skarpe øyne og ører i nord. Det var viktig å danne seg et bilde av hva Nato kunne stille opp med under slike øvelser.

Én av de mest spektakulære drapsmaskinene russerne kunne se på nært hold, var britenes Harrier og Sea Harrier jagerfly. Slike fly deltok under øvelse "Alloy Express" både fra Tromsø lufthavn samt fra hangarskip ute i havet.

"Et klumpat fly"

Vitnet Grete Mortensen sier hun så det hun kaller "et klumpat fly" suse mot havaristedet ulykkesdagen. En Harrier-maskin er ikke akkurat grasiøs, men er liten, tett og har flyegenskaper som gir flygeren stor bevegelsesfrihet: Flyet kan ta av og lande uten rullebane, ettersom flyet bruker de kraftige, stillbare jetmotorene som skyve- og styrehjelp. Flyet kan stå stille som et helikopter og bevege seg bakover, alt dette utført med stor presisjon av piloter med spesialutdannelse for å fly kampflyet som første gang så dagens lys som en prototype i oktober 1960.

Samme ytelse som et F-16

Harrier og søstertypen Sea Harrier-fly kan aksellerere like raskt som et F16-fly, og ble aktivt brukt da Storbritannia gikk til krig mot Argentina på Falklandsøyene noen få uker etter Gamvikulykken. Flere av Harrier-flyene som deltok under Natoøvelsen "Alloy Express" ble sendt direkte til Falklandskrigen.

Skinnangrep "på gøy"

NRK Finnmark erfarer at Harrier-piloter på øvelse i Norge for noen år tilbake drev en svært risikofylt sport: Fordi et Harrier-fly er svært lettmanøvrerbart, er det enkelt for piloten å gjemme seg for radarsignaler. NRK vet at Harrier-flygere ved enkelte anledninger har satt flyet i dalsøkk og fjelltopper mens de har ventet på passerende passasjerfly. Deretter har pilotene lettet, uten å bli radarsporet, for å utføre skinnangrep mot det sivile flyet.


Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no