Widerøe-flyet kom så bratt inn mot rullebanen at flygerne skulle avbrutt landingen. Ulykken var et faktum da bremsene sviktet på venstre side.
Av
Knut-Sverre Horn og
Eirik Palm
|
Flygerfeil og svikt i bremsene fikk et dramatisk utfall i Vadsø. Foto: Arnstein Jensen, NRK |
Flyet var for tungt lastet for å lande under de rådende forholdene på flyplassen i Vadsø den aktuelle dagen. I tillegg var innflygingen for bratt.
– Flyet skulle aldri ha landet, det skulle avbrutt innflygingen, sier seksjonssjef Per Erik Bakke i Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane.
Både flygerne og selskapet får kritikk etter Widerøe-havariet i Vadsø 6. januar i fjor. Havarikommisjonen har gransket ulykken, og ber nå om strakstiltak for å øke sikkerheten med Dash 8 på kortbanenettet om vinteren.
Menneskelig og teknisk svikt
Widerøe-flyet landet halvveis inn på den 800 meter lange rullebanen, og flygerne startet nedstigningen altfor sent. I henhold til instruksen skulle de avbrutt landingen og gjort et nytt forsøk.
Stedvis var det svært glatt – mye glattere enn det flygerne hadde fått beskjed om. Da bremsene på venstre side sviktet, mistet flygerne retningskontrollen over retningen på maskinen, som skjente utfor rullebanen og stoppet i en snøhaug. Ingen av de 22 om bord ble skadet.
– Bedre prosedyrer
Informasjonssjef Siw Sandvik sier Widerøes rutiner allerede er bedret.
– Vi mener prosedyrene nå skal være standardisert og gode nok. Vi har også tatt dette med oss inn i treningsprogrammet til pilotene, slik at vi skal unngå slike hendelser i framtiden.
Ni tiltak
I rapporten gir Havarikommisjonen ni ulike anbefalinger for å øke sikkerheten. Her er noen av dem:
– Bremserørene er utformet slik at de kan feilkobles. Fabrikken vil ikke endre konstruksjonen, så da må Widerøe skjerpe rutinene for å sjekke at dette er gjort rett.
– Widerøe må sjekke om flygerne vet nok om stabilisert innflygning.
– Widerøe kan fort komme til å fly med for mye vekt om bord. Rutinene for å regne ut vekta bør sjekkes, og kanskje bør de få nye regler.
– Både Widerøe-flygerne, Avinor Luftfartstilsynet må få mer kunnskap om landing under glatte forhold. Mer forskning må til.
– I påvente av langsiktige tiltak, bør det komme midlertidige begrensninger som skal øke sikkerheten ved flyging med Dash 8 på kortbanenette om vinteren. Sidevindsbegrensninger er ett mulig virkemiddel.