skilleVæret i Finnmark enkelskilleSendingeneskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark Sist oppdatert 14:31
 

Ber om sikkerhetstiltak

Widerøe-flyet kom så bratt inn mot rullebanen at flygerne skulle avbrutt landingen. Ulykken var et faktum da bremsene sviktet på venstre side.

Publisert 22.10.2004 14:35. Oppdatert 22.10.2004 17:25.
Av Knut-Sverre Horn og Eirik Palm

Flygerfeil og svikt i bremsene fikk et dramatisk utfall i Vadsø. Foto: Arnstein Jensen, NRK
Flyet var for tungt lastet for å lande under de rådende forholdene på flyplassen i Vadsø den aktuelle dagen. I tillegg var innflygingen for bratt.

– Flyet skulle aldri ha landet, det skulle avbrutt innflygingen, sier seksjonssjef Per Erik Bakke i Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane.

Både flygerne og selskapet får kritikk etter Widerøe-havariet i Vadsø 6. januar i fjor. Havarikommisjonen har gransket ulykken, og ber nå om strakstiltak for å øke sikkerheten med Dash 8 på kortbanenettet om vinteren.

Menneskelig og teknisk svikt

Widerøe-flyet landet halvveis inn på den 800 meter lange rullebanen, og flygerne startet nedstigningen altfor sent. I henhold til instruksen skulle de avbrutt landingen og gjort et nytt forsøk.

Stedvis var det svært glatt – mye glattere enn det flygerne hadde fått beskjed om. Da bremsene på venstre side sviktet, mistet flygerne retningskontrollen over retningen på maskinen, som skjente utfor rullebanen og stoppet i en snøhaug. Ingen av de 22 om bord ble skadet.

– Bedre prosedyrer

Informasjonssjef Siw Sandvik sier Widerøes rutiner allerede er bedret.

– Vi mener prosedyrene nå skal være standardisert og gode nok. Vi har også tatt dette med oss inn i treningsprogrammet til pilotene, slik at vi skal unngå slike hendelser i framtiden.

Ni tiltak

I rapporten gir Havarikommisjonen ni ulike anbefalinger for å øke sikkerheten. Her er noen av dem:

– Bremserørene er utformet slik at de kan feilkobles. Fabrikken vil ikke endre konstruksjonen, så da må Widerøe skjerpe rutinene for å sjekke at dette er gjort rett.

– Widerøe må sjekke om flygerne vet nok om stabilisert innflygning.

– Widerøe kan fort komme til å fly med for mye vekt om bord. Rutinene for å regne ut vekta bør sjekkes, og kanskje bør de få nye regler.

– Både Widerøe-flygerne, Avinor Luftfartstilsynet må få mer kunnskap om landing under glatte forhold. Mer forskning må til.

– I påvente av langsiktige tiltak, bør det komme midlertidige begrensninger som skal øke sikkerheten ved flyging med Dash 8 på kortbanenette om vinteren. Sidevindsbegrensninger er ett mulig virkemiddel.

LENKER
Siste saker:

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no