|
|
|
|
Leksikonredaktør:
Nettansvarleg:
Distriktsredaktør:
Copyright:
NRK Sogn og Fjordane
|
|
| |
Vegar i Aurland: Postveg og skyssplikterDå poststellet i Noreg vart organisert i 1647, gjekk posten mellom Oslo og Bergen over Voss og Gudvangen. Publisert 28.08.2006 09:50. Oppdatert 28.08.2006 11:52.
Postvegen vart også Kongevegen og gjekk frå Oppheim og Stalheim ned den stupbratte Stalheimskleiva til Gudvangen, og med båt til Lærdal - før dampskipa tok over ruta direkte Bergen-Lærdal frå 1838. Kongevegen ned Stalheimskleiva og ned til Gudvangen gjorde at den eldre ferdslevegen Raundalen-Flåm-Aurland vart mindre brukt enn tidlegare.
Frå gamalt av var det folk frå bygdene Leikanger, Vangsnes, Feios og Fresvik som hadde vedlikehaldsplikt på vegen opp Nærøydalen. I 1824 vart dei avløyste for denne plikta som frå då vart lagt på folket i Aurland prestegjeld, men frå 1833 måtte Feios og Fresvik på nytt inn i plikttensta på vegen.
I 1785 var Nærøy skipreide eitt skyssområde der seks bønder hadde skyssplikta på strekninga Gudvangen-Stalheim, og 12 bønder hadde rorsplikta på fjorden for embetsfolket som skulle skyssast til Lærdal eller andre bygder nord for Sognefjorden.
Bonden på Styvi på austsida av Næryfjorden var postbonde, noko som gav fritak for militærteneste. Kring 1660 vart det bygd ein postveg eit stykke innetter stranda frå Styvi til ein stad der ein rodde over fjorden til Bakka på vestsida, og derfrå på ein sti innover til fjordbotnen i Gudvangen.
Fjordis og isbåtarDet hende at fjordisen på Nærøyfjorden strekte seg så langt ut at ein ikkje kunne ro frå Dyrdal eller Styvi til Lærdal. Då måtte postmennene over fjellet til Fresvik og ro derifrå til Lærdalsøyri. Det hende også at postføraren nytta ruta over fjellet frå Drægo til Simlenes heilt ved utløpet til Aurlandfjorden og derifrå med robåt til Lærdalsøyri når fjordisen skapte hindringar.
I Aurland var det vanleg å nytte såkalla ”isbåt” for dei som skulle ta seg fram på fjorden, også på isen vinterstid. Denne båttypen vart brukt av postførarane. Isbåtane hadde ikkje vanleg kjøl midt under, men meiar eit stykke ut under sidene slik at dei kunne dragast over isen som ein kjelke. Meiane tente også som kjølar, slik at isbåtane var stødige å ro.
1856 vart det bygd veg Gudvangen-Bakka, mykje fordi reisande på vinterstid lettare kunne kome seg ut til isfritt vatn utan å ferdast over fårleg is eller klive i isete berg utmed fjorden for å nå ut til skyssbåt ved iskanten.
Den gamle postførarordninga mellom Gudvangen og Lærdal vart avløyst av Fylkesbaat-rutene på slutten av 1860-talet.
Gøymde kona i postbåtenEin gong gjorde postbonden på Styvi ei retteleg prette for lærdølene som kom roande for å hente posten. Han fekk ei husmannskone som han hadde for handa til å leggje seg flat i båten medan lærdølene såg ein annan veg. Så lødde han postskreppene over kona. Då lærdølene kom eit stykke ut i fjorden, tok posten i bakskuten til å lea på seg. Roarane vart redde, men redsla snudde til harme då kona viste seg. Dei truga med å kaste henne på sjøen. Men Styvi-bonden stod inne på land og lo av opptrinnet.
|
|
Finn fram i Fylkesleksikonet!
|
|
| |
|
SOGN OG FJORDANE FYLKE, TEMASIDER
|
|
|
Den første kongen i Noreg, Harald Hårfagre, var sogning. Han vaks opp på Husabø på Leikanger, der mora kom frå.
Les meir om kong Harald Hårfagre og landsamlinga og om slekta hans i Sogn.
| |
|
Den 23. juli 1810 gjekk to engelske krigsskip til åtak på ei lita, norsk flåteavdeling ved øya Silda sør for Stad og tok det norske mannskapet til fange. Dagen før hadde engelskmennene herja i Ervik-bygda på Stad. Kvifor gjekk den mektige engelske marinen til åtak på skrøpelege, norske kanonjollar i Ytre Nordfjord?
| |
|
Då den første dampdrivne fiskebåten, ”Activ”, gjekk ut frå Ålesund i 1885, innvarsla det ein ny epoke for norske fiskeri: Havfisket. Dei store skipa gjorde det mogeleg å utnytte fiskeressurane langt til havs. Kring 1910 hadde Sogn og Fjordane 20 slike store fiskedampskip. Fleire av dei vart brukte i aktivt fiske heilt fram på 1960-talet.
| |
|
Frå 1920-talet og fram til like etter krigen fekk Sogn og Fjordane i alt 623 nye gardsbruk. Selskapet Ny Jord spela ein aktiv rolle i nydyrkingsarbeidet i mellomkrigskrigtida, og særleg merka Jølster seg ut som den store nydyrkingskommunen med 57 nye bruk.
| |
|
I mellomalderen låg det ei kyrkje på Utvær. Utvær ligg åtte km vestanfor dei andre øyane i Solund, og er det vestlegaste punktet i Noreg som har vore busett. Kvifor vart det bygd eit gudshus bokstaveleg tala midt ute i havet?
| |
|
Sjalusi er diverre eit klassisk drapsmotiv. Slik var det også for tenestejenta Sigrid i Vetlefjorden ein gong på 1600-talet då ho la sin elsk på husbonden på garden. Men for å kapre han måtte ho få kona av vegen, og til det trengde ho hjelp.
| |
|
Ingen fylke i landet hadde så få medlemmer av Quislings Nasjonal Samling som Sogn og Fjordane. Berre 396 fjordingar og sogningar var medlemmer i NS under 2. verdskrig, og mange av desse var innflyttarar og unge jenter som hadde kontakt med tyskarane. Fleire kystkommunar var så godt som frie for NS-folk.
| |
|
I 1763 vart Joachim de Knagenhjelm utnemnd til den første amtmannen i Sogn og Fjordane. Det første han gjorde, var å flytte heim til mor på Kaupanger hovedgård. Men berre åtte år seinare vart Knagenhjelm nærmast tvangsflytta til Nord-Noreg. Kvifor?
| |
|
|
|
|