Når ulykka opstår til lands eller til havs er det Sea Kingen folk setter sin lit til. Men maskinene er 40 år gamle, og må skiftes ut.
I snart 40 år har Sea Kingen vært vår fremste livredder. Men nå er den sliten. På 330 Skvadronen i Bodø mekkes det støtt og stadig på maskinene.
Teknikerne ved 330 i Bodø legger ned utallige arbeidstimer på å skru på de gamle Sea Kingene.
prekk i skroget på Sea King. 330 skvadronen i Bodø
Norge er en av de få gjenværende nasjoner i verden som fortsatt flyr Sea King i redningstjenesten.
Det er nå satt en frist for 2020 til at Sea Kingens erstattere skal være på plass.
Friske deler flyttes mellom maskinene for å holde beredskapen vedlike. Årsaken er at det ikke lages reservedeler lenger.
Det tar stadig lengre tid å vedlikeholde maskinene, og enkelte reservedeler er nesten ikke tilgjengelig fordi den engelske lisensprodusenten Agusta Westland har sluttet å lage disse maskinene.
Flygende livreddere. 330 har De en oppgave; de skal berge liv.
Den norske redningsskvadronen 330 er stasjonert på seks baser med til sammen 12 Sea King helikoptre.
Teknisk leder Stein-Rune Haugen ved 330 Skvadronen avd Bodø viser fram redningsheisen som fires ned til folk i nød.
Bare halvparten av helikopterne er klar for oppdrag. Mens de seks andre gjennomgår kontinuerlig vedlikehold og utbedringer på grunn av slitasje.
Sprekkdannelser er et problem på det snart 40 år gamle redningshelikopteret.
Redningstjenesten er underlagt Justisdepartementet. Til tross for den store slitasjen på Sea Kingen frykter man ikke for sikkerheten.
Her mekker to teknikere på en av Sea King-maskinene i Bodø.
Beslutningen om hvilket helikopter som skal erstatte Sea Kingen ble tatt i desember 2013. Da signerte regjeringen en kontrakt om kjøp av AW101 fra Agusta Westland.