Hopp til innhold

Boeing

Oppsummert

Problemer med datasystemet i Boeings nye 737 MAX-fly mistenkes for å ha ført til at to fly med tilsammen 346 mennesker ombord styrtet i Indonesia og Etiopia. Hundrevis av fly har stått på bakken veden over siden våren 2019.

  • Boeing-fly landet med manglende panel

    Et Boeing 737-800-fly som fredag fløy fra San Francisco til Medford i Oregon, viste seg å mangle et panel, opplyser United Airlines.

    Flyselskapet oppdaget det manglende panelet først etter at flyet var parkert. Det landet trygt og fullførte flyturen som planlagt.

    – Vi kommer til å gjøre en grundig gjennomgang av flyet og gjøre alle nødvendige reparasjoner før det tas tilbake til tjeneste, skriver United Airlines i en uttalelse. Selskapet legger til at det vil undersøke årsaken til hvordan skaden oppsto.

    (NTB)

  • Alaska Airlines fly skulle vært på service

    Et Boeing 737 MAX 9 fly fra Alaska Airlines, som 5. januar mistet et dørpanel mens flyet var i luften, skulle vært tatt ut av tjeneste. Til tross for at selskapets teknikere anbefalte å sende flyet på service, valgte selskapet å gjennomføre dagens planlagte flyvninger, og heller vente med service til dagen etter, skriver The New York Times.

    Hendelsen tvang pilotene til å foreta en nødlanding, mens passasjerene var utsatt for et gapende hull nesten 5000 meter over bakken.

    Flyet landet trygt og ingen ble skadet, men hendelsen førte til at det ble satt søkelys på Boeings produksjonsprosesser og flyselskapenes sikkerhetsprosedyrer.

    Alaska Airlines bekrefter hendelsesforløpet overfor avisen, men sier at advarslene om flyets tilstand ikke oppfylte kravene til å umiddelbart ta det ut av tjeneste.

  • Boeing må punge ut 51 millioner dollar

    Boeing Co har gått med på å betale 51 millioner dollar i et forlik med USAs utenriksdepartement for uautoriserte eksport av tekniske data, inkludert til Kina, uttalte departementet torsdag. Det melder Reuters.

  • Gir Boeing en frist på 90 dager

    Federal Aviation Administration (FFA) sa onsdag til Boeing at de må utvikle en «omfattende handlingsplan» for å håndtere «systemiske kvalitetskontrollproblemer» innen 90 dager. Det skriver Reuters.

    – Boeing må forplikte seg til reelle og dyptgripende forbedringer, sa FAA-administrator Mike Whitaker.

    Boeing har måttet haste med å forklare og styrke sikkerhetsprosedyrer etter at et dørpanel løsnet under en flytur med Alaska Airlines 737 MAX 9 den 5. januar. Hendelsen tvang pilotene til å foreta en nødlanding, mens passasjerene var utsatt for et gapende hull nesten 5000 meter over bakken.

    Boeing 737-8 MAX
    Foto: AFP
  • Fire bolter manglet i panelet som løsnet på amerikansk 737 MAX 9-fly

    Fire bolter manglet i panelet som løsnet på 737 MAX 9-flyet fra Alaska Airlines, ifølge USAs føderale transportmyndighet (NTSB).

    Det går fram av en midlertidig rapport om hendelsen 5. januar.

    Boltene skulle hindre at panelet beveget seg oppover. Veggpanelet er plassert over et hull i skroget der enkelte andre varianter av denne 737-modellen har en ekstra dør.

    – Etterforskningen fortsetter for å bringe på det rene hvilke produksjonsdokumenter som ble brukt for å autorisere åpningen og lukkingen av panelet under utbedringen av naglene, heter det i rapporten.

    Hendelsen har ført til nok en omdømmekrise for produsenten Boeing. Boeing 737-flyene har vært involvert i en rekke flyulykker, flere av dem med dødelig utfall, de siste årene.

    I en uttalelse sier Boeing at de har det fulle ansvaret for hendelsen, uavhengig av hva etterforskingen konkluderer med, melder Reuters.

    (NRK/NTB)

Video fra innsiden av flyet viser passasjerer som sitter uten vindu ved siden av seg.

Plutselig så passasjerene nattehimmelen gjennom flyskroget

Indonesia: Har funne dei svarte boksane

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no