Boeing 737 Max-fly

Oppsummert

Problemer med datasystemet i Boeings nye 737 Max-fly mistenkes for å ha bidratt til at to passasjerfly har styrtet det siste halve året. Hundrevis av fly er satt på bakken og Boeing-selskapet arbeider med å finne en løsning.

  • Boeing innrømmer feil

    Boeings direktør Dennis Muilenburg innrømmer feil før to flystyrter i Etiopia og Indonesia. Måten selskapet håndterte sikkerhetsproblemene i cockpit-systemet var uakseptabelt, sa Muilenburg ifølge Reuters. 364 mennesker ble drept i de to flystyrtene.

    Boeings direktør
    Foto: Jim Young / AP
  • Boeing-leveransene halvert på et år

    Leveransene av nye fly fra Boeing er mer enn halvert i mai sammenlignet med mai måned i fjor. Selskapets mest solgte flytype, 737 MAX, står fremdeles på bakken. Til sammen 346 mennesker mistet livet i to 737 MAX 8-ulykker i fjor og i år.

  • 737 Max kan ha feilprodusert del

    Den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA sier fly av Boeings 737 Max-modell kan ha feilproduserte deler på vingene. Ifølge CNN mener FAA at en feil på denne delen ikke fører til at flyet styrter, men vil kunne skade flyet i lufta.

  • Fly kan ha feilproduserte delar

    Enkelte av Boeing 737Max-flya kan ha feilproduserte delar. Det seier det amerikanske luftfartstilsynet ifølgje Reuters. Det skal gjelde delar som sit på vingane. Feilen skal ikkje vere så farleg at flyet kan styrte, men feilen kan skade flyet.

  • Boeing endret system i siste liten

    Boeing endret systemet i 737 Max-flyene slik at det var avhengig av én sensor, ikke to, ifølge NYT. Teknikere avisen snakket med sier det gjorde systemet farligere. Boeing sier de fulgte vanlige prosedyrer, og ikke setter selskapet foran passasjerene

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no