litteraturhuset live

Barn og digitale medier

Oppsummert

Medietilsynet ser en betydelig økning i bruk av nettbrett og smarttelefoner hos de yngste barna, Omtrent 1 av 3 mellom 5 og 8 år har nå tilgang til eget nettbrett. I 2012 var det kun 3 prosent for denne aldersgruppen.

  • Åtteåringer får mobil

    Rundt ett av tre barn i alderen fem til åtte år har tilgang til eget nettbrett, viser nye tall fra Medietilsynet. Men fortsatt er foreldrene mest opptatt av barnas bruk av tradisjonelle medier.

  • Nettmobbing øker ikke

    Ifølge Medietilsynet øker ikke nettmobbing selv om stadig yngre barn blir digitalt aktive. Antallet barn og unge som opplever ubehageligheter på nett eller mobil er også stabil.

  • Reklame er irriterende mener barna

    6 av 10 barn og unge mener reklame er både irriterende og kjedelig. Likevel opplever de at medier og reklame har påvirkning på dem. Når det gjelder dataspill mener 23 prosent av de unge selv at den påvirker dem negativt, mens 50 prosent av foreldrene mener det samme.

  • Stadig yngre digitale barn

    Undersøkelsene viser at det er stadig yngre barn som tar i bruk teknologi. Gjennomsnittsalderen for barnas første mobil ligger nå på åtte år, og 83 prosent av barn mellom 9 og16 år har en smarttelefon, mot 67 prosent for kun to år siden. For nettbrett er bruken også vokst med over 20 prosent

  • Barn og digitale medier

    En undersøkelse om barns forhold til digitale medier legges frem på Litteraturhuset i formiddag. Medietilsynet presenterer undersøkelsen.

    litteraturhuset live
litteraturhuset live

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 03030 eller 03030@nrk.no