OVERSIKT NYHETER SPORT MUSIKK UNDERHOLDNING FILM LITTERATUR MAT BARN UPUNKT
NRK Portretter

Her er du: NRK > Nyheter > Bakgrunn > Portretter

Oppdatert 22.10.2004 13:48

NYHETER
Innenriks
Utenriks
Økonomi
Kultur

Sport
Distrikt

Bakgrunn
Magasinet

Siste 48 timer
Sendinger

Trafikk
Vær
 
 

Han ga språk til et århundre

Eliot, Thomas Stearns (1888-1965)

Publisert 09.01.2001 14:50 - Oppdatert 30.11.2001 10:54

T.S.Eliot
T.S.Eliot
Thomas Stearns Eliot (1888-1965) var modernismens ledende poeter. Men det er barneversene om katter som har gjort ham til allemansseie. I 1981 satte Andrew Lloyd Webber musikk til diktene i ”Old Possum’s Book of Practical Cats” , og siden premieren i 1981 har musikalen Cats blitt tidenes mest spilte

Det sies at T.S. Eliot var mer britisk enn britene selv. Han var født i USA, var vel studert og bredt belest og kom til England på et Harvard-stipend i 1914. Han flyttet aldri tilbake.

Et nytt språk

I London ble han raskt en del av det nye litterære miljøet.. Han vanket sammen med Ezra Pound, James Joyce og Virginia Woolf, alle var på jakt etter et språk som kunne speile det moderne samfunn. I 1917 kom hans første diktsamling, ”Prufrock and other Observations” ut.
Her er Eliot satirikeren som bl.a. ironiserer over moderne kjærlighet. Kritikerne var jevnt over negative og mente at Eliot ikke hadde noen oppfatning av det skjønne.

Modernismens frontfigur

Året 1922 markerte et litterært gjennombrudd for modernismen. James Joyce ga ut romanen Ulysses mens T.S. Eliot ga ut det store diktet The Waste Land. Det var dette diktet som gjorde Eliot til en av modernsimens absolutte frontfigurer.

Nå hadde Eliot funnet et formspråk for en verden som var komplisert og vanskelig å forstå. Han mente at diktere må bruke gamle myter som forståelsesmodeller for å skildre den moderne verden. Myter kunne brukes til å sette sammen biter av tidens liv. Her ligner han på James Joyce som bygger alle kapitlene i Ulysses på episoder fra Homers Odysseen.

For eliten

Folk forundret seg over denne nye litteraturen og den skapte voldsom debatt. Kritikerne mente ”The Waste Land” var for elitepreget, diktet har
henvisninger til stor og kjent litteratur og Eliot selv utstyrte det med fotnoter.

Byrns dikter

Mange av Eliots dikt handlet om byen og hvordan den oppleves av en som har gode ører og øyne. Eliot har sine litterære forbilder blant bl.a. franske symbolister, og han hadde lært mye av Baudelaire. Det nyskapende hos Eliot er det tilsynelatende usammenhengende. Han beskriver folk på gaten, livet hjemme hos folk og livet på puben. Bildene står der som glimt, noen er vulgære, andre er rørende.

Kulturkonservativ

I 1927 meldte T.S. Eliot seg inn i den anglikanske kirke. Det var nå han kom med sin ”trosbekjennelse”; Han var blitt ”klassisist i litteraturen, royalist i politikken og anglo-katolsk i religionen”. Han plasserer seg nå i en kulturkonservativ kristen tradisjon og dette preger også diktene hans. Han skriver dikt med kristen tematikk, formspråket forandrer seg også noe. Det er fortsatt de brå kuttene mellom bitene. Den store, enkle sammenhengen er ikke der, men tonen bli mer utforskende og søkende. I 1942 fullførere han det store diktet ”Fire kvartetter”

Dramatiker og kritiker

T.S.Eliot var også dramatiker. Han skrev stykkene sine i en fri form for blankvers etter modell av Shakespeare og hans samtidige.T.S. Eliot var direktør i forlaget Faber&Faber. Han fikk Nobelprisen i litteratur i 1948.

Av Kari Tollersrud
Sånn er livet, NRK P2, 8.januar 2001
Reprise 2.juli 2001






 
 
SØK

boks_topp_transparent.gif
PORTRETTER
boks_bunn_transparent.gif
10 SISTE NYHETER

Copyright NRK © 2001   -  Telefon: 815 65 900  -   E-post: info@nrk.no   -   02.01.2009 21:59