Norske veier gror igjen mange steder, og det går ut over sikten og trafikksikkerheten. Ifølge Statens Vegvesen gjelder det særlig kommunale og fylkeskommunale veier.
Samtidig sitter det innsatte i norske fengsler på frigang og åpen soning som trenger relevant arbeid før de skal tilbake til samfunnet.
– Det vil være en vinn-vinn-situasjon for de innsatte og samfunnet dersom de innsatte kan bidra til å holde veiene i bedre stand og rydde sideterreng og gjøre et krafttak på det, sier Helleland.
Hun tenker å foreslå dette overfor justisministeren og samferdselsministeren når ferien er over.
Har kontrakt på jobben
I dag er det underentreprenører som på oppdrag fra Statens Vegvesen har ansvar for å holde sideterrenget i orden. De tre store på området er Mesta, Kolo Veidekke og NCC Roads.
Artikkelen fortsetter under bildet
Disse har inngått milliarkontrakter med Vegvesenet om veivedlikehold.
– Det er disse selskapene som i så fall må ta ansvar for å ta i mot de innsatte på jobb i samarbeid med Kriminalomsorgen, sier pressesjef i Statens Vegvesen, Kjell Bjørn Vinje.
Vinje peker på utfordringer ved at det krever særlige sikkerhetstiltak og opplæring for å drive arbeid langs trafikkerte veier. Vegvesenet stiller strenge krav til helse- miljø- og sikkerhetskursing for de som skal gjør slikt arbeid.
– Prinsippielt helt i orden
I Kriminalomsorgsdirektoratet vil man ikke ta stilling til forslaget så lenge det ikke er lagt fram ennå, men sier det godt kan diskuteres.
– Vi må jo tenke over hvordan en sånn idé kan organiseres, og de som er på frigang er jo i utgangspunktet ansatt et sted. Kanskje kan man tenke seg en form for gruppe ut fra fengselet som gjør en slik oppgave, sier assisterende direktør i Kriminalomsorgsdirektoratet, Jan Erik Sandli.