Å være student kan til tider være utfordrende. Det er vanskelig å huske alt vi leser. Selv om vi går gjennom pensumboka mange ganger, er det ikke sikkert at vi får med oss de viktigste detaljene. Hvordan skal man unngå de vanligste studenttabbene, som skippertaksmetoden?
Slitne studenter søkte svar
Magnus Ingebrigtsen (27) og Kent Andersen (25) har selv opplevd hvor krevende studenttilværelsen kan være. Selv etter å ha deltatt i alle forelesningene og gjort alle leksene, var de overrasket over hvor lite de husket av pensum når eksamen nærmet seg.
– Som mange andre studenter, hadde jeg ingen struktur på hvordan jeg skulle lære pensum, sier Andersen.
Den eneste strategien han kunne komme på var å bli lesehest. Lese mer enn de andre.
– Da kom jeg til et punkt at jeg holdt på å brenne meg ut. Jeg gjorde masse lekser, sluttet å prioritere venner og familie, fordi jeg var så besatt av å få gode karakterer.
Til slutt møtte han veggen. Han kom til konklusjonen at det stod mellom følgende to valg:
– Skal jeg slutte å studere eller finne ut hvordan jeg kan lære bedre?
Inspirasjonen for veien videre kom fra tanken på alle som har fått det til før han.
– Det er jo mange som er utrolig smart på mange forskjellige områder, og jeg tror ikke det er tilfeldig at de geniene som er der ute i de forskjellige fagfeltene er naturlig dyktige. Så jeg valgte den sistnevnte veien, forteller Andersen.
På jakt etter det rette verktøyet
Da de unge gründerne møttes, oppdaget de en felles lidenskap og nysjerrighet på hvordan den menneskelige psykologien fungerer og hva vi kan gjøre for å lære på en annen måte enn det som er normalt.
– Det hele begynte da vi stilte oss selv spørsmålene: Finnes det andre måter å lære på, enn det å sitte stille i et klasserom, ta kjedelige notater, og gjøre lekser, som er mye mer effektiv, gøy og som gir bedre resultater?
Etter at Andersen og Ingebrigtsen hadde deltatt på flere ulike kurs innenfor studieteknikk, ønsket de å knekke koden.
– Etter hvert som jeg begynte å lese og dra på forskjellige kurs, så oppdaget jeg at det skal ikke være nødvendig å dra på så mange kurs for å lære disse strategiene. Det var da vi satte sammen Moderne Studieteknikk, sier Ingebrigtsen.
Mange ønsker kjappe tips
Eksamenstiden betyr for mange stress, stress og atter stress. I håp om å unngå det værste eksamensstresset ønsker mange seg kjappe tips.
– Mange ønsker at vi gir 5 tips, så er de plutselig en fantastisk bra student. Det er ikke noe tryllestøv som vi kaster over folk som gjør at de kan lære hva som helst kjempe fort. I realiteten er det slik at man får det man legger i det selv, forteller Ingebrigtsen.
Bruk mindre tid på å studere
Kent Andersen og Magnus Ingebrigtsen har valgt å sette i gang et «Oh-shit-nå-er-det-bare-en-måned-til-eksamen-og-jeg-kan-ikke-pensum» kurs. Og da er det et par tips de kan komme med. Det første er da å sette av tid til de mest innlysende tingene: Sove, trene og drikke nok vann.
– Det er sånne ting som å drikke nok vann, prioritere 8 timers søvn og få inn et par treningsøkter i uka. Forskning viser at søvn og trening gjør at hjernen vår fungerer mye bedre. Forskjellen er å vite at det hjelper og det å faktisk gjøre det hver eneste dag. Det er noe mange glemmer av i eksamensperioden, sier Ingebrigtsen.
Les også: Sov deg til å bli en superstudent
Det andre er å sette av mindre tid til studiene. Selv om det kan virke selvmotsigende, så har guttene en fornuftig forklaring. Det har seg nemlig slik at når timeplanen viser at det er forelesningsfri idag, så er det mange studenter som tenker at de skal bruke hele dagen til lesing. Dette er en dårlig idé, mener Andersen og Ingebrigsten.
– Vi foreslår at elever og studenter heller setter seg en tidsfrist. Hvis man går inn for å bruke kun fire timer av dagen til studiene, for eksempel fra 10 til 14. Da vet du vet at du er ferdig med skolearbeidet klokken 14, og da er det også lettere å bruke disse fire timene mer fornuftig, forklarer Andersen.
De har også en strategi som kan være til hjelp, dersom man er usikker på hvordan man skal få best mulig utbytte av studietiden.
– Sett av en måned til å gjøre en spesiell oppgave.
Ved å sette av en tidsfrist på en måned, så øker oppgaven både i kompleksitet og omfang.
- Prøv deretter å gjøre oppgaven ferdig i løpet av en eller to uker, og lag avtaler til den tredje uken. På denne måten tvinger du deg selv til å lete etter det viktigste innenfor pensumet, fremfor å bli opphengt i småting. Ved hjelp av denne teknikken blir det brukt mindre tid på skoleoppgaver, samtidig som motivasjonen til å gjøre mer skolearbeid holder seg oppe, forklarer Ingebrigtsen og Andersen.
Det tredje tipset er å finne supplementer til pensum ved hjelp av diverse medier.
– Det finnes utrolig mange gode forelesninger og lydklipp fra de beste universitetene i verden i nesten alle fagfelt. Ved å finne disse frem, kan det være lettere å bli kjent med pensum og samtidig få mer motivasjon til å fullføre emnet, råder Ingebrigtsen og Andersen.
Vil du lære mer om studieteknikk, så kan du gå på denne nettsiden: Moderne Studieteknikk (ekstern lenke)