NRK Meny
Normal

Dropp kontorstolen!

Alle med stillesittende jobber bør få inn rutiner som gjør at man kan være i lett aktivitet eller stå. Det er en helsegevinst!

Kontorer på sykehuset i Kristiasand

Man kan begynne med å røre mer på seg i minst to timer av hver arbeidsdag.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Hvis du har en stillesittende jobb, bør du stå og gå mer - helst fire timer i løpet av dagen, skriver Norsk Helseinformatikk (NHI).

Minst to timer hver dag

Den anbefalingen kommer fra en internasjonal ekspertgruppe og ble publisert i British Journal of Sports Medicine i begynnelsen av juni 2015.

Anbefalingen retter seg spesielt mot de som har en stillesittende jobb.

Nye studier viser at moderat fysisk aktivitet er bra nok, dermed bør alle med stillesittende jobber få inn rutiner som gjør at man kan være i lett aktivitet eller stå.

Man kan begynne med å røre mer på seg i minst to timer av hver arbeidsdag. Og etterhvert øke til fire timer om dagen.

Travel jobb er ingen unnskyldning

Har du en travel og stillesittende jobb tenker du sikker på hvordan du skal få tid til det, men en travel jobb er ingen unnskyldning.

Riktig nok så er det ikke tidskrevende, alt du behøver å gjøre er å sitte mindre på jobben.

Har du et skrivebord som du kan heve, kan du med jevne mellomrom jobbe stående. Eller oftere ta kortere pauser, hvor du legger inn litt aktivitet, som for eksempel knebøy.

jobb stående

Ansatte som sammen har avtalt å jobbe stående.

Foto: Tom Stian Hansen / NRK

Og dette er noe du bør gjorde, for mye sitting kan nemlig øke risikoen for type 2-diabetes, hjertesykdom, kreft og for tidlig død.

Om du trener på fritiden minsker sjansene for sykdommer, men likevel bør du røre på deg i løpet av arbeidsdagen.

Mangler overskudd

Det forskes mye på aktivitet og folkesykdommer. En studie publisert i The Lancet antydet at inaktivitet nå forårsaker like mange dødsfall som røyking.

Mange tenker at de ikke har overskudd til å trene. Da er det viktig å huske på at man ikke får overskudd uten å trene heller.

Helsedirektoratet viser til forskning om at fysisk aktivitet kan ha en smertelindrende effekt. I tillegg kan det også ha positiv innvirkning på sinn og velvære. Mange som er fysisk aktive sammen med andre, opplever at det sosiale også bidrar til økt trivsel og godt humør.

Kanskje kan du og en kollega motivere hverandre og trene sammen?