Mange har opplevd dette på Facebook: En venn har tagget deg i et innlegg hvor det sies at du har mulighet til å vinne en bil eller lignende.
Du blir henrykt og tenker at den bilen vil du gjerne ha, og tagger et par venner i kommentarfeltet for større vinnersjanser.
Det du kanskje ikke visste er at du hjelper svindlere med å bygge opp nettsider som selges på svartemarkedet, og i tillegg bryter retningslinjene til
(ekstern link).Likesfarming
Jørund Heimholt fra
(ekstern link) er kjent med fenomenet som har spredt seg i sosiale medierHeimholt sier at når du deler disse sidene er du direkte med på å hjelpe svindlere til å få «likes».
– Konkurranser der du kan vinne store premier kalles «likefarming», det vil si at en side bygges opp som en falsk side.
Disse sidene kan ha forskjellige agendaer.
– Når den har fått nok likes selges den på svartemarkedet, sier en betenkt Heimholt.
Utsettes for svindel
Denne typen svindel begynner å bli utstrakt. Daglig dukker det opp nye konkurranser, både fra svindlere, men også fra profesjonelle aktører.
«Lik og del»-hysteriet har for lengst gått over stokk og stein, folk har nemlig begynt å knytte seg opp til tjenester for å få delta i trekningen om å bli den heldige vinneren.
– De binder seg opp til dyre tjenester enten på mobil eller visa, det er mange tilfeller hvor nordmenn har gått i fellen og blir trukket flere hundre kroner i måneden, sier Heimholt.
Bedrifter bryter retningslinjene
Bedrifter og privatpersoner går også i fellen når de publiserer konkurranser på sine sider.
Det har seg nemlig slik at Facebook har laget retningslinjer mot lik og del konkurranser.
Oppfordring til å dele innlegget bryter
.I albumet nedenfor ser du eksempler på hvordan retningslinjene brytes.
Uvitende om problemet
Intersport Hammerfest arrangerte en konkurranse. De oppfordret personer til å dele innlegget for å få større vinnersjanser.
Ansatt ved bedriften Thomas Olsen var en av dem som sto bak arrangementet.
Han viser til at de ikke visste om reglene før de publiserte konkurransen:
– Vi tenkte aldri over det, siden alle andre også lager slike konkurranser. Vi tenkte at siden alle andre gjør det, så gjør vi også det.
Retningslinjene karakteriserer Olsen som tåpelige.
– Det er en tåpelig lov, jeg skjønner ikke hva som er galt med det.
Avsluttende sier Olsen kontant at det ikke kommer flere konkurranser fra deres bedrift i fremtiden.
NRK har vært i kontakt med flere av bedriftene som har arrangert slike konkurranser. De ville ikke kommentere saken.