Hopp til innhold

Widerøe: – Har gjort alle komponentene tilgjengelig for andre

Widerøe skjønner ingenting av at ESA nå åpner sak for mulige brudd på konkurranselovgivningen. Selskapet hevder at alle som vil har kunnet leaset det omstridte utstyret siden sommeren 2012.

Widerøe fly

På kortbanenettet i Norge er det utviklet et spesielt system som skal gjøre det tryggere å lande. Men en vesentlig del av teknologien har kun Widereøe tilgang til.

Foto: KS-U92/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0

ESA varslet tirsdag morgen at tilsynet åpner sak mot flyselskapet Widerøe for mistanker om brudd på konkurransereglene.

Selskapet risikerer en kjempebot. Bøter fra ESA begrenses oppad til 10 prosent av omsetningen, som var vel 3,9 milliarder i 2015.

Årsaken er at Widerøe sitter på hele restlageret av komponenter som er nødvendig for å bruke Avinors system for presisjonslanding på kortbanenettet.

Konkurransemyndigheten skal nå undersøke om Widerøe har misbrukt sin stilling, ved å nekte andre tilgang.

Det skjønner Widerøe ingenting av.

– Dette er komponenter som vi har kjøpt i det åpne markedet. Vi valgte å kjøpe opp en del av for å ha som reserve da de gikk ut av produksjon, sier Silje Brandvoll, som er kommunikasjonsdirektør i Widerøe.

Siden sommeren 2012 har komponenten GLS-1250, som Widerøe eier, vært tilgjengelig for leasing via det kanadiske selskapet Field Aviation.

Silje Brandvoll

- Vi er overrasket og stiller oss undrende til at ESA nå varsler at de åpner sak, sier Silje Brandvoll, kommunikasjonsdirektør i Widerøe.

Foto: Adrian Dahl Johansen / NRK

– Vi har ikke gjort noe galt, og kan dokumentere at vi har sørget for å gjøre disse komponentene tilgjengelig for å sikre konkurransen. Derfor er vi overrasket over at de valgte å gå videre med sine undersøkelser, sier hun.

– Har stilt alt vi har tilgjengelig

Men har dere priset disse komponentene på en måte som gjør at det likevel ikke er reell konkurranse?

– Nei, det har vi ikke.

– Har dere da stilt et tilstrekkelig volum tilgjengelig?

– Ja. Vi har stilt 10 stykker tilgjengelig, og det er det vi har, sier Brandvoll.

Ingen konklusjon før neste år

ESA-direktør Gjermund Mathisen sier til NRK at tilsynsmyndigheten nå er ferdig med å gjennomgå bevisene som ble samlet inn under razziaen hos flyselskapet for to år siden.

– Konkret skal vi undersøke om Widerøe er den eneste som har tilgang på en teknologi som er nødvendig for å operere på en del av anbudsrutene i Norge, sier han.

Men dette er jo utstyr som Widerøe har anskaffet på det åpne markedet men som etter det vi forstår ikke produseres lenger?

– Vi har forstått det slik at dette har gått ut av produksjon, og at det ikke lenger kommer nye komponenter til dette systemet. Det ser ut til at det er Widerøe som eier de komponentene som er tilgjengelige, sier han.

Så da må Widerøe dele disse komponentene?

– Det kan være slik etter konkurransereglene, at Widerøe i kraft av sin dominerende stilling er forpliktet til å dele. Det er nettopp dette de undersøkelsene vi nå setter i gang skal klarlegge, sier han.

Nå skal ESA i dialog med Widerøe om saken. Et eventuelt varsel om vedtak kommer ikke før i 2017.

AKTUELT NÅ