Hopp til innhold

VW om retting av juksebiler: Hestekreftene skal ikke endres

Fredrik Bendiksen må sammen med nesten 150.000 norske bileiere oppgradere bilen sin etter utslippsjuks.

Fredrik Bendiksen kjører Volkswagen

LURT: Fredrik Bendiksen har hatt større utslipp enn han trodde. Det samme kan 150.000 norske bileiere ha hatt.

Foto: Su Thet Mon / NRK

Fredrik Bendiksen eier en Golf

TENKER PÅ MILJØET: Fredrik Bendiksen vurderte å kjøpe elbil, men så på Golf-en som et ganske miljøvennlig alternativ.

Foto: Su Thet Mon / NRK

– Jeg blir jo skeptisk når den tydeligvis har forurenset mye mer enn vi har trodd den har gjort, sier Bendiksen.

Han står ved siden av sin Volkswagen Golf fra 2009.

I dag fikk han beskjed om at hans bil er en av dem Volkswagen nå tilbakekaller.

Hestekreftene forblir

Importør Terje Male i MøllerGruppen sier Bendiksen og de andre bileieren ikke skal bekymre seg.

– Det er ikke slik at bilen vil få færre hestekrefter. Man skal ikke få igjen noen dårligere bil en den man hadde, sier Male til NRK.

Han sier at over halvparten av bilene kun trenger en programvareoppdatering.

Bendiksen valgte bilen mye fordi den skulle være mer miljøvennlig enn alternativene. Nå er han irritert over at dette ikke stemte.

Hva med økte utslippskostnader?

Male i MøllerGruppen sier eventuelle kostnader for høyere utslipp ikke skal gå utover kundene.

Vil det bli betalt erstatning til de som har hatt høyere utslipp enn de ville?

– Det er snakk om så små forskjeller at det ikke vil være et stort problem, sier Male.

Men om dette er så lett å fikse og utslippene ikke har vært mye større enn man har trodd, hvorfor ville man da jukse i utgangspunktet?

– Nei, det har jeg ikke noe godt svar på. Vi er selv svært overrasket og flaue her hos oss, sier Male.

Det er kjent at jukset har ført til at bilene slipper ut 40 ganger de lovpålagte grenseverdiene for forurensning. Skandalen er så stor at Volkswagen-sjefen trakk seg forrige uke.

– Det er skremmende at det går an, sier Golf-eier Bendiksen.

For ham er det ikke godt nok at hestekreftene forblir. Han vil være miljøvennlig.

– Det er ikke sånn at bileierne kjører rundt i utslippsbomber, sier Male i MøllerGruppen.

Samtidig sier den administrerende direktøren at heller ikke de vet alle detaljer.

– Vil ha kompensasjon

Volkswagen-anlegg i Milano i Italia

SKANDALE: I alt 11 millioner biler blir tilbakekalt verden over.

Foto: Luca Bruno / Ap

Det har blitt diskutert om man kan kreve penger tilbake eller oppheve kjøp av de aktuelle bilene.

– Etter oppgraderingen skal utslippene være slik eierne trodde, så jeg tror ikke oppheving av kjøp vil bli aktuelt, sier Male.

Bendiksen sier også at han helst vil beholde bilen, men få rettet opp feilene.

– Jeg tenker jo at om de skal fikse feilen slik at bilen forurenser mindre, så vil det gå utover levetiden på bilen. Da synes jeg det er på sin plass at man får kompensasjon for det, sier Bendiksen.

AKTUELT NÅ