150.000 norske biler er rammet av Volkswagen-jukset og må nå på reparasjon.
Volkswagen-importør Møllergruppen sier de forutsetter at reparasjonen vil gjøre bilene like grønne som kjøperne ble lovet.
Men noen garanti kan importøren ikke gi.
Forutsetter grønn løsning
– Hos Volkswagen AG i Tyskland jobbes det med løsninger, og vi som importør i Norge forutsetter at de løsningene sørger for at kundene får den bilen de ble lovet da de kjøpte den, sier informasjonssjef i Møllergruppen, Anita Svanes.
– Kan dere garantere overfor norske kunder at bilene vil slippe ut mindre NOx etter reparasjonen?
– Det er de tyske myndighetene som skal godkjenne løsningene og som sagt forutsetter vi at disse løsningene sørger for at kundene får den bilen de ble lovet da de kjøpte den, sier Svanes.
- Les også:
- Les også:
Vet ikke hvordan jukseprogrammet har virket
Møllergruppen vet ikke hvordan programvaren som har vært installert i bilen har påvirket utslippene frem til nå.
Dermed kan importøren heller ikke vite om utslippene går ned når programvaren fjernes.
– Vi er ikke kjent med effekten av programvaren i dag, og kan derfor heller ikke gi noe svar på hvordan den påvirker utslippet, sier Svanes.
Tror ikke på utslippskutt
Professor Terese Løvås ved Institutt for energi- og prosessteknikk ved NTNU har liten tro på at bilene vil bli mer miljøvennlige etter reparasjonen.
– Programvaren har tilsynelatende bare slått ut under tester i laboratorier. Når du fjerner denne programvaren, vil det være nærliggende å tro at utslippene når du kjører på veien ikke går ned.
Hun understreker at hun ikke vet akkurat hva reparasjonen vil gå ut på.
Skyhøye utslipp i Sverige
Ifølge den svenske avisen Dagens Industri viser tester at biler fra Volkswagen og Audi som er berørt av programvare-jukset slipper ut opptil ti ganger så mye nitrogenoksider (NOx) som konkurrentene BMW, Mercedes-Benz og Chevrolet.
Norge ble i dag dømt i EFTA-domstolen for å ha for dårlig luftkvalitet i de største byene i Norge. Utslipp av NOx er en viktig årsak.
- Les også: