Hopp til innhold

Vipps kastet ut Resett – nå er de tilbake

Betalingstjenesten avsluttet sitt kundeforhold til det omstridte nettstedet Resett. I kveld snudde Vipps og tok Resett tilbake.

Nettstedet Resett

Resett anmodet leserne til å donere på andre vis, som direkte inn på bankkonto. Nå er nettstedet tilbake på Vipps.

Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix

– Dette innebærer at du ikke kan bruke Vipps til å sende donasjoner til Resett, sa kommunikasjonssjef i Vipps Hanne Kjærnes til NRK tidligere tirsdag.

– Hvorfor har dere avsluttet kundeforholdet?

– Resett har brutt med våre vilkår og misbrukt Vipps som merkevare, sier Kjærnes.

Litt etter klokka 19 sendte kommunikasjonssjefen en e-post til NTB hvor hun fortalte at Vipps har snudd.

I mailen skriver hun at Vipps har som rutine å skru av brukersteder når de bryter med deres vilkår, og at Resett i dette tilfellet misbrukte deres merkevare med villedende informasjon.

«Det fremstår som om vi har gitt en uttalelse til Resett om deres virke, det har vi ikke gjort. I Vipps er det rutine å skru av brukersteder når de bryter med våre vilkår, og i dette tilfellet misbruker vår merkevare med villedende informasjon. Vi driver med betalingstjenester og går ikke inn i hva tjenestene brukes til, så lenge de opererer innenfor norsk lov. Tjenesten er nå skrudd på etter en tilbakemelding til Resett, og vi forutsetter at det ikke gis uttalelser på vegne av vår merkevare i fremtiden», heter det i mailen.

Hanne Kjærnes Vipps

AVSLUTTER KUNDEFORHOLD: Kommunikasjonssjef i Vipps, Hanne Kjærnes, sier at Resett har brutt med Vipps sine vilkår.

Foto: Vipps

I Vipps' vilkår til bedriftskunder står det blant annet: «Bedriften kan ikke benytte Tjenestene til å motta betalinger i forbindelse med crowdfunding eller crowdlending uten etter særlig avtale med Vipps.»

Det innebærer at det ikke er lov å komme med en anmodning om bidrag via Vipps.

Resett: – Vi har ikke fått beskjed

– Vi må vurdere hvordan vi kan følge dette opp overfor Vipps, jeg kan ikke si så mye mer konkret per nå, sa redaksjonssjef i Resett Lars Akerhaug tidligere i dag – før Vipps snudde.

Mobilapp

AVSLUTTET KUNDEFORHOLD: Det var en periode ikke mulig å donere penger til Resett via Vipps.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Han mente imidlertid at det er prinsipielt problematisk at Vipps avslutter kundeforholdet.

– Min umiddelbare reaksjon er at dette er problematisk prinsipielt fordi Vipps er i en monopolsituasjon, og bidrar til å sette oss i en vanskelig situasjon.

– Vipps mener dere har brutt deres vilkår. Hva tenker du rundt vilkåret om å ikke motta betalinger i forbindelse med crowdfunding?

– Jeg kan ikke se at vi har brutt noen vilkår, det er ikke noe de har formidlet til oss. Vi har blitt lovet en formell begrunnelse og det har vi ikke mottatt ennå, sier Akerhaug.

Lars Akerhaug

Redaksjonsleder i Resett, Lars Akerhaug.

Foto: Kirsti Haga Honningsøy / NRK

Redaksjonssjefen forteller at Resett har bedt leserne om donasjoner på lik linje som andre organisasjoner.

– Men vi har aldri fått noen klager eller henvendelser fra Vipps. Her må vi eventuelt se hva de legger i det. Vi håper på dialog med Vipps, sier Akerhaug.

Svartelistet

Resett har den siste tiden blitt svartelistet av flere store annonsører og blokkert fra Googles annonsetjeneste AdSense.

Ifølge nettstedet oppdaget de utkastingen etter at flere lesere gjorde dem oppmerksom på at deres nummer i Vipps ikke fungerte.

Da de tok kontakt med Vipps skal de ha fått beskjed om at nettsiden er «så polariserende at Vipps ønsker å avslutte kundeforholdet», skriver NTB.

I forkant av utkastingen gjorde en person på Twitter Vipps oppmerksomme på at deres annonser var å finne på nettstedet.

I Vipps sine vilkår står det at: Enhver markedsføring som involverer bruk av Vipps' merkevarer utover bruk som nevnt i pkt. 7.1, herunder Vipps®, krever Vipps' skriftlige forhåndssamtykke.

Google begrunner svartelistingen av det omstridte nettstedet med at Resett skal ha brutt regelverket til annonsetjenesten AdSense, som sier at det ikke er lov til å oppfordre leserne til å klikke på annonser fra Google.

– Vi mener vi ikke brøt regelverket. Oppfordringen har vært at leserne skulle handle hos annonsørene, ikke bare klikke på annonser, sa Helge Lurås til Kampanje da.

AKTUELT NÅ