Hopp til innhold

Ville tilstander på «Black Friday»-shopping

Her stormer shoppinggale nordmenn inn på et kjøpesenter i Follo, med hornmusikk i bakgrunnen, klokken 07 i dag tidlig. – Meningsløs ekstremshopping, mener Framtiden i våre hender.

Ville tilstander på «Black Friday»-shopping

– Disse bildene av desperate mennesker, som skal ha ting de ikke trenger, viser shoppingkulturens triumf over det ansvarlige forbruket, sier Arild Hermstad, som er leder for Framtiden i våre hender.

Arild Hermstad er leder i Framtiden i våre hender

Arild Hermstad tror ikke at de fleste nordmenn ønsker shoppinggalskapen som importeres fra USA. Han er leder for Framtiden i våre hender.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix

Mange tusen mennesker kastet seg ut i kampen om å komme først til de beste prisene på Norwegian Outlet i Vestby, som i flere år har hatt spesialkampanjer på «Black Friday.»

– Helt galskap

Allerede rundt halv sju i dag tidlig lammet handlekøen trafikken i området.

– Det er helt galskap. Jeg lurer på om folk er på jobb i dag, sier Marianne Tesaker, som er seksjonsleder i Follo politidistrikt.

Hun hadde egentlig fredagsfri, men måtte på jobb for å håndtere de første timene av kaoset.

– Det er store trafikale problemer. Vi forventer 30.000 folk som går på disse lokketilbudene. Vi anbefaler at folk bruker andre veier for å komme frem, eventuelt at de bruker morgendagen i stedet.

Etter at det var fullt kaos i fjor anbefalte politiet at tilbudene ble fordelt også på lørdagen, for å spre kundene over to dager.

– Ville tilstander

Allerede klokken halv sju var parkeringsplassen full og folk måtte parkere en kilometer unna senteret. Parkeringsvakten mener at de fleste tar situasjonen med et smil.

– De har ikke noe valg. De skal jo inn og gjøre sitt livs kupp, så det er forberedt på det, sa Henning Kristiansen fra City Security.

Kundene stod flere timer i kø, men flere mente at det var verdt innsatsen

– Det er veldig spennende når det er litt ville tilstander, sa Inger Reksten Stige Dal. Hun handlet julegaver sammen med døtrene i dag og mener hun gjorde flere gode kupp på timesalg.

– Det var helt vilt, nesten ubeskrivelig, sa Stige Dal.

Emilie Flotvik var i anledningen utkledd som pølse for å få kundene til kiosken.

– Forrige året var helt crazy og dette blir ikke bedre eller verre, eller hva jeg skal si. Vi har timetilbud klokken tre så da blir det texas, sa Flotvik.

– Bisarr forbrukspushing

Forskningssjef på SIFO, Eivind Jacobsen

De stadige kampanjene gjør det vanskelig for forbrukerne å vite når de faktisk gjør et godt kjøp, mener forskningssjef ved Statens institutt for forbruksforskning.

Foto: SIFO

– Sånn som det fremstår i USA så går det hardt ut over både blodtrykket og lommeboka, sier Eivind Jacobsen, som er forskningssjef ved Statens institutt for forbruksforskning. Han har selv bodd i USA hvor han fikk se shopping-galskapen der med egne øyne.

Han forklarer at hele 40 prosent av handelsomsetningen i USA knytter seg til julehandelen.

Også i Vestby kunne handlingen gå hardt utover noen hjerter.

– Når det begynner å ligne på hysteriske tilstander vi har sett fra USA, så er det slikt vi har ledd av før. Jeg tror ikke de fleste nordmenn ønsker dette, sier Hermstad.

Han kan ikke se hvem som ønsker seg denne utviklingen, annet enn noen få i handelsstanden som vil piske opp stemningen for å få mer penger i kassa, mener han.

– Det er en bisarr forbrukspushing. De prøver å gi folk et inntrykk av at det er noe viktig som skjer, men det er det jo ikke, sier Hermstad.

Inngang til julehandelen

«Black Friday» er et fenomen som er importert fra USA, der fredagen etter Høsttakkefesten er en inneklemt fridag som mange bruker til shopping. Den markerer inngangen til julehandelen.

Navnet «Black Friday» kom opprinnelig av at trafikken på denne dagen alltid var slitsom, men også fordi handelsstanden tjener stort på salget, og at regnskapet derfor går fra å være rødt, til svart.

Daglig leder for Norwegian Outlet mener importen av fenomenet er en gave til forbrukerne.

– I dag er det en handelsfest der vi tenker at publikum kal få gjøre seg ferdige med julehandelen litt tidlig, til ekstra gode priser, med de merkevarene de har lyst til å gi bort. Litt ekstremshopping, men gøy for kundene da tror vi, håper vi, sier Einar Sørland.

Det er femte år på rad at konseptet brukes av Outlet, og det er ingen tvil om at «Black Friday» er god butikk.

– Det er fordi volumet blir å stort, når det da marsjerer flere inn her enn folk på Karl Johan på 17 mai, så da er det klart at det blir det til sammen mer igjen på bunnlinjen, ellers kunne vi jo ikke ha gjort det, sier Sørland

Svart dag for miljøet

– Dette er et forsøk på å få en julehandel på handelsstandens premisser og å piske opp stemningen før jul for at vi skal øke forbruket vårt, sier Hermstad.

Han synes at man heller burde bruke god tid i ro og fred for å finne frem til den mest egnede julegaven.

Han mener at frykten om ikke å strekke til, at man ikke kjøper noe som er fint nok, stort nok, og dyrt nok fører til et gaveberg på julaften som ikke bare er et miljøproblem, men som heller ikke skaper den gleden man håpet på.

«Black Friday» fører seg inn i rekken av importerte tradisjoner, som farsdag, morsdag, Valentines day og Halloween.

– Det er alltid en anledning til å lette på lommeboka, sier Jacobsen, som mener at det er blitt svært vanskelig for forbrukerne å vite hva som faktisk er et godt kjøp, når den ene kampanjen avløser den andre.

Penger i omløp

Sosialantropolog Thorgeir Kolshus er skeptisk til at den norske handelsstanden ukritisk har adoptert det amerikanske fenomenet. Han mener at man burde kunne skape tradisjoner som handlet om noe mer enn bare å feire at penger settes i omløp.

– Jeg foreslår at vi forbrukere belønner de som skiller seg ut og ikke bare hopper på dette «Black friday »-toget.

Kolshus håper det nye fenomenet er en døgnflue, men forventer at er kommet for å bli.

– Selv om vi kan kjøpe alt vi vil og selv om noe kanskje er veldig billig akkurat da så betyr det ikke at vi må kjøpe det eller bør kjøpe det, men det er også et spørsmål om miljø og bærekraft, sier Kolshus.

Også Framtida i våre hender ønsker at folk tenker mer på miljøet, enn å bruke penger på noe de kanskje ikke akkurat trenger.

– Dette er en svart dag for miljøet, sier Hermstad.

Black Friday er også et fenomen i Storbritannia

«Black Friday»-fenomenet har også inntatt Storbritannia, der det også kjempes for de beste tilbudene.

Foto: LUKE MACGREGOR / Reuters

AKTUELT NÅ