Med sjølvkøyrande bussar, bildeling og grøne tak vil Arbeidarpartiet forplikte dei store, norske byane i gå føre for å redusere klimagassutslepp.
– Flest folk bur i by. Derfor er det der potensialet finst til å tenkje nytt innan transport, bygging og innovasjon. Slik kan vi få ned utsleppa med 40 prosent innan 2030, seier Ap-leiar Jonas Gahr Støre.
Blitt einig om ti punkt
Saman med Arbeidarparti-ordførarane og byråd i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø har Støre blitt einig om ti punkt som dei meiner skal vere Noreg sitt bidrag til klimakutt.
Til gjengjeld vil Støre at staten skal ta 70 prosent av kostnadane for kollektivutbygging. Han overbyr dermed dagens regjering i statleg finansiering av buss, trikk og bane i byområda.
– Vi ynskjer at det skal vere eit spleiselag mellom staten og dei største byane, då får vi til resultat som fungerer.
Dette vil Arbeidarpartiet gjere gjennom å stille miljøkrav til prosjekta. Eksempel på dette er bustadbygging rundt kollektivknutepunkt.
Solvik-Olsen: – Dette går ut over distriktsvegane
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lar seg ikkje overtyde av Støre sitt engasjement for kollektivtrafikk.
– Alle gongane Støre har vore i regjering har han levert stort sett null kroner til denne typen tiltak, seier han.
Solvik-Olsen forsvarer samtidig regjeringa sin politikk på inntil 50 prosent delfinansiering av kollektiv i storbyane, noko han meiner er meir realistisk.
– Ein høgare prosent vil resultere i dårlegare vegar, meir bompengar, distriktskutt og liknande, seier han.
Vil ha sjølvkøyrande kollektivtrafikk
– Storbyane har ei viktig rolle i å stimulere til innovasjon, seier Støre.
Han meiner utvikling av førarlause bilar, bussar, t-baner og trikkar kan redusere behovet for å eige eller bruke eigen bil, og vil satse på dette som eit av punkta på Arbeidarpartiet si liste over bytiltak.
Byrådsleiar i Oslo Raymond Johansen (Ap) støttar forslaget og initiativet frå Støre.
– Byane veks og veksten skal vi ta med kollektiv, sykkel og gange. I Oslo er det over 50 prosent som brukar kollektiv til jobb, seier han.
Han peikar på sentrumstunnel i Oslo som eit av prosjekta som kunne hatt godt av større statleg finansiering.
– Lukkast vi med dette får det stor effekt for heile landet og vi når klimamåla vi har sett oss, seier Støre.