Hopp til innhold

Vil stenge grensene for sjåfører fra Øst-Europa

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener strengere kontroller ikke er nok for å hamle opp med utenlandske vogntogsjåfører som utgjør en fare i trafikken.

Direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener regjeringen må vurdere å stenge grensene for sjåfører fra Øst-Europa.

Direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener regjeringen må vurdere å stenge grensene for sjåfører fra Øst-Europa.

NRK fortalte tidligere i dag om utenlandske vogntogsjåfører som jukser seg rundt retningslinjene for hvile, ved å operere med flere sjåførkort.

En utenlandsk sjåfør kunne fortelle at han kjørte på hele fire forskjellige identiteter for å slippe å ta pauser. Noe som kan føre til store farer i trafikken.

Regionsjef Roger Melum i NLF i Trøndelag viste hvordan han ved å betale 80 euro hadde skaffet seg flere sjåfør- og ID-kort.

LES SAKEN: – Omgår reglene for hvile med flere sjåførkort

Lover strengere kontroll

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er bekymret over at det er så lett å jukse med hviletidsbestemmelsene.

Løsningen, mener han, ligger i å gjennomføre flere kontroller og ha strengere straffer.

– Vi må øke sjansen for at du blir tatt hvis du jukser, og sørge for at det svir i lommeboka hos dem som jukser. Det vil sende et kraftig signal om at du skal ha alt i orden når du kommer til Norge og du skal ikke jukse med dokumentasjonen, sier Solvik-Olsen.

LES OGSÅ: Lastebileierforbundet: - På tide med kontrollsamarbeid

Vil stenge grensene

Men direktør Geir Mo i NLF, som fram til 2012 var stabssjef og fungerende generalsekretær i Fremskrittspartiet, mener tiltakene til hans tidligere partifelle ikke er nok for å avdekke all juksingen.

– Regjeringen må snarest sørge for at EU setter i gang tiltak for å stoppe denne typen virksomhet i sine medlemsland, sier Mo til NRK.

– Hvis ikke det lykkes, så bør den norske regjeringen, sammen med den svenske og den danske, vurdere å stenge grensene for lastebiler fra Øst-Europa.

– Vil ikke en stenging av grensene svekke infrastrukturen inn til Norge?

– Jo, det er klart at det gjør det litt vanskeligere å få fatt i ekstremt billig transport. Men det synes ikke jeg er noe ille. Vareeiere og transportkjøpere må være villig til å betale for seriøs transport, mener Mo.

LES OGSÅ: Politisk enighet om døgnåpen kontrollstasjon

Norges lastebileierforbund mener at utenlandske vogntogsjåfører med flere identiteter utgjør en stor fare i trafikken.

AKTUELT NÅ