Produsenten driver aggressiv markedsføring av piller som ikke virker, mener Forbrukerombudet.
Produsenten blir truet med bøter på flere hundre tusen kroner dersom ikke reklamen blir trukket tilbake.
- Dette er et forsøk på å tilby en lett løsning for folk som vil gå ned i vekt, slik at de skal slippe å gjøre noen livsstilsendringer. Det har jeg ingen tro på, sier Liv Elin Torheim i Ernæringsrådet.
Sett seg lei
Forbrukerombudet er enig med ernæringsekspertene,og har sett seg lei på løftene fra NuShape om en slank figur med bare en pille.
- Så lenge de ikke kan dokumentere de påstandene de kommer med i markedsføringa, så er det jo villedende, sier Tonje Hovde Skjelbostad. Hun er jurist hos Forbrukerombudet.
Forbrukermyndighetene har fått over 200 klager på NuShape siste halvår. De reagerer på den aggressive markedføringen.
- Nå har det vært mye og synlig reklame av NuShape på internett, store nettaviser og andre nettplasser med mye treff. Dette har gjort at veldig mange forbrukere har blitt eksponert for denne markedsføringen, sier Skjelbostad.
Kan bli dyrt
Når markedsføring ikke holder ord, kan det bli dyrt.
Dersom NuForm ikke retter seg etter Forbrukerombudets vedtak, må de betale en tvangsmulkt på 400 000 kroner. Produsentens daglige leder må betale en bot på 150 000 kroner
Produsenten, NuForm AS, kunne ikke stille til intervju, men sier til NRK at de vil klage på vedtaket.
- Jeg synes det er å lure folk, rett og slett, å få dem til å bruke masse penger på noe som ikke fungerer, sier Liv Elin Torheim i Ernæringsrådet.